מיקום: על קו פרק כף היד, בקצה התחתון של עצם ה pisifurm, בצד הרדיאלי של גיד ה – flexor carpi ulnaris.
איכות הנקודה: נקודת מקור. אדמה, פלג, נקודת פיזור.
משמעות השם: Spirit gate – שער הנשמה.
סיפורה של נקודה:
אחת מן הנקודות החשובות ביותר (למרות שבתפיסה הטאואיסטית לגבי הנקודות, הן כולן בעלות ערך אחיד, עקב היסוד הבסיסי של האחדות, שם כולם שווים והכרחיים, לקומת האדם השלם)
נקודה שהיא השער דרכו נשמה (shen) נכנסת ויוצאת.
ההשפעה המיידית על המערכת להיעדר נשמה:
1- חיסרון שמחת חיים.
2- מצבי רוח לא מאוזנים.
3- ניתוק רגשי – ללא יכולת תחושה, אמפתיה, תנועת רגש מכל סוג.
4- ירידה בדרגת הפעולה החושית – החושים הופכים לקהים, איטיים כמו שלא קולטים, ללא חדות.
5- תהליכי מחשבה יורדים ברמת הפעילות הקוגניטיבית שלהם, זיכרון, ריכוז, עבודה מנטאלית.
6- ירידה כללית של רמת החיוניות הבסיסית של האדם.
7- ירידה במוטיבציה הבסיסית של הרצון לחיות, לאכול, לשתות, לשמור על בריאות הגוף, לקום לעשות – בכל נושא: עבודה, בית, יחסים.
8- הפרעות שינה. שינה טרופה – קימה קשה בבקר. השינה איננה מועילה לרעננות או להתחדשות.
ההשפעה המיידית על האדם, לשיבה של הנשמה, או לתקינות פעולתה במערכת:
1- תחושת משמעות בכל מעשיי האדם.
2- וויטאליות גבוהה ומוטיבציה לעשות דברים, להניע את החיים.
3- תחושת “אני” ברורה ומוגדרת.
4- חושים ותודעה מהירי קליטה ועיבוד תקין ומהיר של החומרים הנקלטים.
5- שינה טובה, ומזינה עם חלומות בעלי תוכן שאולי ניתן אף ללמוד מהם.
6- יחסי גומלין טובים, מועילים, פוזיטיביים בדרך כלל, עם העולם הסובב.
7- אינטליגנציה משתנה ולומדת אך יציבה, לאור המציאות המשתנה, עם יכולת אדפטציה גובהה ומהירה.
איכות דרגת נשמה, הוויטאליות שלה, והעוצמה שלה ניכר דרך הסימנים הבאים:
1- זגוגית ומבט העיניים:
העין היא חלון הנשמה – דרך הזגוגית והברק של העין ניתן להעריך את רמת הוויטאליות ועוצמת הפעילות של הנשמה – עד כמה היא דומיננטית והאם יש “בעיה” בנוכחות שלה.
2- המבנה כולו:
אופן ההחזקה של האדם את עצמו – את גופו, אופן ההליכה והישיבה, אופן תנועת הגוף, מלמד על איכות ורמת הנוכחות של הנשמה כיסוד פעיל או מכוסה וניסתר.
3- קול האדם:
הקול זהו ביטוי מיידי לאיכות הנשמה, על פי צלילי קולו של האדם, ניתן להכיר את אותה האיכות שהיא האיכות העמוקה ביותר במישורי ההוויה של האדם.
4- איכות הברק של עור הפנים:
ברק עור הפנים, מלמד על נוכחות הנשמה כיסוד פעיל באדם. יש לברק עור הפנים גוונים רבים – הם מלמדים על איכויות הנשמה. מיקום הברק על הפנים, מלמד על האיכות הפעילה בנשמה.
על אופן העיסוק עם הנקודה:
כיוון שנקודה זו הינה “שער”, ולכל שער יש ידית או מפתח הפותח את השער, יש להכיר ולדעת את אופן הפתיחה ואת דרך הגישה לנקודה זו.
גישה לא נכונה, והשער לא יפתח, הגוף יתרגם את הדיקור של נקודה זו, כפציעה מכאנית, ולא כפתיחת שער.
התנאים לפתיחת שער הנשמה:
1- על המטפל להכיר היטב את האדם, לדעת את המורכבות הקיימת על בוריה.
2- עליו להיות אמפאטי כלפי הקושי או הסבל של מטופל. גישה של ניתוק, אדישות או יחס ביקורתי כלפי המטופל, והנקודה לא תפתח גם אם המטפל מנוסה, וותיק בתחום.
3- יש לסנכרן את הנשימה של המטפל עם נשימה המטופל.
4- על המטפל להיות במצב מדיטטיבי (דבר שנכון לכל הנקודות, אך בנקודה זו, המצב המדיטטיבי הינו עקרוני)
5- המטפל חייב להיות קשוב ודרוך לתנודות הנפש לאחר הדיקור של נקודה זו, דרך הדופק או דרך ההיכרות שלו עם המטופל.
אם יש אי נוחות למטופל, יש להוציא מייד את מחט.
אינדיקציות לדיקור נכון של הנקודה:
המטופל מרגיש מייד רווחה, הנשימות הופכות לעמוקות וארוכות יותר, ייתכן בכי (דבר חיובי שאין לעצור, זהו ניקוי של הצטברויות מן העבר)
תיתכן הירדמות תוך כמה דקות – זהו סימן לרפיון תקין ולתהליך הבראה.
דיבור קונקרטי על נשמה מלמד על איכויותיה אך לא עליה היא עצמה:
על אף כי העיסוק על מרכיב הנשמה ברפואה הסינית הינו דבר מעשי, עם סימפטומים מוגדרים היטב, עם דרך שאולי הופכת את הנשמה ל”גשמית”.
אין הדבר כך, קיים יסוד ניסתר, בלתי ידוע, ללא יכולת אחיזה בדבר, ללא יכולת הגדרה במילים או במושגים, הקשור לליבה את מרכז נשמה, מאין באה, מה מעשייה ורצונה פה.
היא זו המגלמת את מרכז האדם, מרכז החיים והסיבה להתגשמות האדם בגוף.
ממנה נובע הידע של ה”טאו” – ידע הדרך והסיבה לתכלית של דרך האדם.
מה היא עצמה, מאיפה באה, מהו מקור היניקה שלה.
זהו סוד המתהווה באופן תמידי והוא זה המניע את ה”טאו” של האדם.