בכל המטריות מדיקות, כתוב על תרופה זו שהיא לגמדים: למה הכוונה “גמד”?
סוגי הגמדים:
א- ילד שנולד עם נטייה גנטית (מיאזמתית) נולד עם פיגור מערכתי. תסמונת דאון הינה דוגמה קלאסית למצב זה. האם תרופה הומיאופתית מסוגלת “לרפא” תסמונת דאון?
בוודאי שלא, אך יש ביכולתה לשפר רבות את מצבו של אדם בתסמונת דאון, מן הזווית הגופנית, וכן לעודד את הפוטנציאל הגנטי שקיים במובן הקוגניטיבי. Baryta carbonica, הינה תרופה מרכזית לנושא זה.
ב- ילד שנולד עם עיקוב התפתחותי, הוא לא גדל פיזית וקוגניטיבית. הוא נראה קטן יותר בממדים הגופניים שלו, ביחס לגילו. בדרך כלל יש לו בטן נפוחה, עם פה פתוח, לסת שמוטה. לרוב יש לו שקדים נפוחים, והוא נושם בכבדות, נוחר בלילה, עד לדרגה של קושי בבליעת מזון עקב החסימה של שקדים נפוחים.
יש ברקע למצב זה בעיות של תזונה לקויה, חד ממדית. למשל ילד המוכן לאכול רק פחמימות, מסוג אחד בלבד. בדרך כלל יש למצב זה רקע הקשור לנושא הלידה, הילד נולד פג, ויש לו חסך התפתחותי עקב חוסר בהבשלה ברחם. במקרים אלו, מבנה הגולגולת והגוף אינם סימטריים ואינם מפותחים דיים.
ג- ילד שגדל טוב מן הזווית הגופנית, אך נותר מאחור מן הזווית הקוגניטיבית. יש לו חוסר ביטחן עמוק, הוא מחפש את ההגנה של אימא או של דמות שהוא יכול להישען עליה. הוא מסתדר עם ילדים קטנים ממנו, לרוב אינו מדבר הרבה, ביישן, אינו יוזם, מחכה שייזמו עבורו, או שיגשרו עבורו את הקשר החברתי.
מן הזווית השכלית, יש לו עיקוב התפתחותי ביחס לגילו, אוצר המילים קטן, והתנהגות ילדותית.
ד- בחור צעיר (או בחורה) שאינו רוצה לגדול, הוא חש עצמו קטן מול עולם המבוגרים, חש פחד עצום מן הרעיון של אחריות בעולם המבוגרים, אין הוא מעוניין בכל דבר הקשור לרעיון שיהפוך אותו ל”גבר”. או לא מוכן להתחייב לכלום, יש לו קושי עצום לקבל החלטות, מקטן ועד גדול. הוא מעדיף לחיות בבית הוריו, ושהם יספקו לו את כל צרכיו. יש היום אנשים בוגרים בגיל שחיים כך, אין לנושא זה קשר לגיל, אלא לעיקוב התפתחותי הקשור לאופייה של תרופה זו.
הרעיון של “חתונה” או מחויבות זוגית אינה אפשרית לו, עקב האחריות שכרוכה בדבר.
הרעיון של לפרנס את עצמו ולגור לבדו, לא אפשרי לו, עקב החרדה מהתמודדות עם “קשיים של מבוגר”.
או חש בנוח בבית שבו הוא גדל, בבית ההורים, שם הוא חש מוגן מפני העולם המחייב להתמודדות וקונפרונטציה.
ה- צד אחר של מצב זה הינה התפתחות חלקית ולא מאוזנת של חלקי האישיות של האדם.
דוגמה קלאסית: בחור צעיר, אינטיליגנט, עובד למחייתו, מרוויח טוב, חי עצמאית ונראה מבחוץ עם פוטנציאל טוב ומבטיח.
הצד האינטלקטואלי שלו הבשיל עקב הורים שלחצו ופיתחו בו רק צד אחד. הצד הרגשי שלו נאיבי, ילדותי, לא בוגר, לא מבין סיטואציות חברתיות, הוא חש “מגושם” בתוך דינאמיקה חברתית, מרגיש שצוחקים עליו, בטוח שכולם מרכלים עליו ו”יורדים” עליו. חש מבוכה עצומה בתוך סיטואציות חברתיות, עושה הכול להימנע מכך.
במצבים אלו יש באדם עיקוב התפתחותי בצד אחד שלו, שם הוא כביכול “גמד”.
במצב זה baryta carbonica, פועל על החלק הלא המפותח שנותר מאחור במכלול של מבנה אישיות של אותו האדם.
גם כאן, קושי גדול להחליט, חוסר ביטחון עמוק, חרדה חברתית, התנהגות ילדותי ולא בשלה.
ו –זווית שונה של תרופה זו: בחור צעיר שעובד קשה, ולוקח על עצמו עומסים גדולים של משימות. בשלב מסוים משהו בתוכו נסדק ונשבר, הוא קורס מן העול ומן העומס. אין לו את הכלים הפנימיים להכיל את הדרישה שיש ממנו. הוא קורס. אז הוא עוזב את הכול, חוזר לבית הוריו, מסתגר לבדו, חושש מכל מגע עם עולם, רוצה חום אימהי, רוצה ומחפש הגנה מן העולם. לא רוצה שום קשר מלבד הקשר עם דמות מגנה, איתה הוא חש בנוח. הוא נסוג למצב “ילדי”, עקב ההתמוטטות. מתנהג כמו ילד, ורוצה הזנה של הורה מבוגר.
מצב זה יכול להתרחש בסיטואציות מאוד מגוונות. למשל:
1- אימא צעירה שילדה ילד ראשון, היא חשה לפתע שהיא עצמה הילדה, היא מוצפת, מפוחדת מן האחריות, חייבת את הנוכחות של אימא שלה.
2-מפקד בצבא שסיים קורס מפקדים ולוקח כעת את חייליו לשיחה ראשונה, לפתע הוא מתרסק לתוך חרדה, הוא חש עצמו ילד שלו יודע ולא יכול להיות אחראי על מחלקה, ואז הוא נופל מצב של baryta carbonica.
3- תלמיד שלקח על עצמו עומס לימודי רב, עד שמנטאלית הוא קרס מן העומס, אז הוא נסוג לחוויה של ילד, הוא נוטש את הלימודים וחוזר לבית הוריו לבקש הגנה, הכלה והזנה.
ז- זיקנה ה”קופצת” על האדם בטרם עת. שיער מלבין בגיל מוקדם, איבוד שיער. האדם מקריח בגיל צעיר. ניוון של איברי הרבייה. אשכים קטנים, בעיות בפרוסטטה – הגדלה, נוקשות, ניוון בפרוסטטה.
גם בנשים יש תהליך זהה של ניוון באברי המין, הקטנה של רחם ושחלות, נטייה לגידולים נוקשים.
כאשר הזיקנה באה מוקדם בתרופה זו, הוא גורמת לאדם לחזור ולהתנהג כמו ילד.
בגיל מבוגר רואים איש שבחייו הבוגרים היה אחראי לכל דבר, ולפתע הוא נסוג להתנהגות ילדותית שאינה אופיינית לגילו ולמעמדו. הוא מתנהג באופן תלותי וילדותי.
במצבים אלו הזיכרון מטשטש ונחלש מאוד, האדם מראה סימני דמנציה. ניוון שכלי. הוא הופך לתלוי ותלותי באדם שהוא חש בטוח איתו.
תרופה זו הינה אחת מן המרכזיות לדמנציה במבוגרים, ולזיקנה מוקדמת. תמיד מצב זה מתלווה עם התנהגות ילדותית ותלותית.
ניתן לראות מקרים של גבר שהיה כל חייו הסמכותי והדומיננטי בבית, ועקב תהליכי זקנה מתקדמים, התהפכו היוצרות והוא כעת תלוי ונזקק לאשתו, שהיא תסעד אותו, שם הוא חש מוגן ובטוח, הוא הופך לילד קטן ללא קשר לעבר שהיה לו וגילו.
ח- מצב נוסף מן הזווית הקלינית: שבץ מוחין, או חבלה מוחית, ניוון מוחי לאחר שימוש ארוך טווח בסמים קשים, מחלה הקשורה בניוון מוחי – כאשר המכנה המשותף ביניהם הינו הנסיגה למצב תלותי, ילדותי, נאיבי, לא בשל, הצריך ונזקק למבוגר אחראי שיתמוך ויהיה לו למשענת. במצבים אלו יש נסיגה ופגיעה קשה של הזיכרון.
סיכום לכל הדוגמאות:
1- ילדותיות וחוסר בבשלות, נותר ילד.
2- חשדנות וחוסר ביטחון עצמי עמוק, עם קושי לקבל החלטות.
3- תחושה שצוחקים עליו ובוחנים אותו
4- בעיות קוגניטיביות של ריכוז וזיכרון, הזיכרון נעלם ולא עובד.
5- חוסר התפתחות, עיקוב התפתחותי.
6- נאיבי, תמים, חסר ב”אינטליגנציה רגשית וחברתית”.
7- זקוק להגנה ולהזנה של דמות אימהית
8- בעיות של חסך מלידה, לידת פג, חסך התפתחותי
9- מרכיבים גופניים לא מפותחים, בלוטות נוטות לגדול והתקשות.
10 – פיגור של צד אחד במבנה האישיות של האדם.
“גמד” אם כן מתאר מצב בו האדם:
1- עם פיגור קונקרטי מולד
2- עיקוב התפתחותי ביחס לגיל
3- הקטנה של מקומו והישגיו ביחס לגיל או ביחס למעמדו שכבר השיג
4- חלקים חסרים שהופכים אותו ל”קטן” ולתלוי (בעיקר של זיכרון ותפקוד מוחי)
5- תחושת יסוד של “קטן” מול עולם גדול
שלום קובי
באיזה פוטנציות היית משתמש באדם זקן (85) וחלש שעונה לתיאור שלך על בריטה קרבוניקה בפיסקה ז׳, ובמיוחד לתיאור זה כפי שכתבת: ״לדמנציה במבוגרים, ולזיקנה מוקדמת. תמיד מצב זה מתלווה עם התנהגות ילדותית ותלותית״.
ובכלל, מה הפוטנציות הכי נמוכות ומה המינון ליום שהיית משתמש בהן בתרופה זו בזקנים חלשים?
רוב תודות!
בקר טוב, הכלל בפוטנציות – לכוון את התרופה במספר שלה לדרגת כוחו של האדם
במבוגרים עם היסטוריה רפואית רב גונית וחולשה עמוקה, מראש הגישה הינה לתת “נמוך”
אני נוהג במצבי םאלו לתת 6 סי, פעם – לעיתים פעמיים ביום לחודש,
לאחר מכן אני בוחן את ההתקדמות ומחליט עם להמשיך כך או לשנות לפני העלייה בחיוניות
בברכה
ודה רבה, קובי!