בכל סוגי הפתולוגיות המופיעות על פני העור, יש משמעות חשובה ביותר למיקום הפתולוגיה.
לעיתים הפתולוגיה עצמה זניחה ופחות חשובה ביחס למיקום. כיוון שהמיקום משקף על החזית ואתגר הנפשי איתו מתמודד האדם. מיקום הפתולוגיה מראה ומלמד היכן האדם “תקוע”, ומהי סוג ההתמודדות שהפכה מרגשית לגופנית.
יש מחלות עור שבדרך כלל מופיעות במקומות צפויים בגוף עקב סוג המחלה.
כגון: בזאבת (לופוס) שכיח תופעות עור על הפנים בצידי האף. יש למיקום במחלה זו משמעות רבה. וקיים קשר בין סוג המחלה למיקום ההופעה של בגוף לדינאמיקה הרגשית של האדם שמחלה זו התפתחה בו.
או – ב אטופיק דרמטיטיס בילדים, שכיח תופעות עור בקפלי הפרקים, במרפקים, בירכיים, בקפלי העור. גם כאן למרות שהמיקום אופייני לסוג החולי, יש לו משמעות גדולה ביחס לילד שחלה בזה.
לכן – למרות שלרוב מחלות העור בדרך כלל מיקום גופני אופייני, עדיין יש למיקום זה משמעות עצומה לאדם החולה במחלת עור כלשהי, מיקום הקשור לדינאמיקה פנימית לאדם זה.
בכל מחלות העור (כך גם “עובדים” עם מחלות פרקים) יש להצליב את החולי ומשמעותו, למיקומו בגוף.
אז מקבלים תמונה מדויקת ביותר לגבי מצבו של האדם, מהי החזית ההתמודדות שלו, איזה אתגר התפתחותי ניצב בפניו, ולאור כך – מהי הדרך להבראה במצבו.
מאמר זה עוסק בארכיטיפ של סוגי החולי על פני העור ולא במיקום שלהם (לימוד פתולוגיה מול מיקום, הינו מהלך לימודי רב בפרטים, המצריך כמה וכמה הקדמות)
1- דלקות עור: Atopic dermatitis – Seborrhoeic dermatitis – eczema
מחלות עור שונות, ידועות ונפוצות. ילדים רבים עוברים תקופה של סוגים שונים דלקות עור, לרוב בקפלים של העור.
במבוגרים דלקות על פני העור שכיחות יותר בפנים, בצידי האף, או בגוף כולו על פרקים.
דלקת בעור מציינת מאבק, קונפליקט בין כוחות מנוגדים, הקשור לגבולות של האדם ביחס לעולם החיצוני.
בילדים המאבק קשור לקושי סביבתי, אקולוגי, אטמוספרי. הילד עדיין לא בנה גמישות והסתגלות למזג אוויר משתנה. לכן העור מגיב בדלקת עקב הקושי לתנועה וגמישות פנימית.
הילד כביכול עדיין ב”שוק” ביציאה מן הרחם, שם יש אקלים קבוע ונעים, למעבר לעולם שם יש מציאות משתנה ללא הרף (גיל 0- 3) “שוק, בטבעו גורם לקיפאון תנועתי, הפסקת תגובה נורמטיבית.
כמו כן בילדים קצת בוגרים יותר (3- 8) אותן התופעות משקפות על קושי למצוא את המרכז הפנימי שלהם, מול מציאות חברתית משתנה ומאתגרת. בדרך כלל ילדים אלו, רגישים ומופנמים יותר.
במבוגרים: (למיקום יש חשיבות עליונה) קושי בגבולות, הנושא האסרטיבי, כיצד להעמיד גבול לעולם, כיצד לשמור על עצמו, כיצד לוודא שהוא לא איבד את עצמו, את מקומו, את מה שיישך לו במובן הרגשי. שם יש אתגר תמידי, קושי גדול היוצר חוויית מאבק וצורך תמידי להשקיע כוחות ואנרגיה מול חזית זו.
2- קשקשים, קשקשת – Pityriasis capitis: ברוב המקרים מופיע על הקרקפת בראש.
ראש – משמעות המיקום על הראש (הארכיטיפ של ראש) הינה ההתפתחות המנטאלית של האדם. כיצד האדם מתמודד מנטאלית עם אתגרי החיים. כיצד הצד המנטאלי מתפתח בילדים. ומהם הגישות המנטאליות של האדם ביחס לסוגי התמודדויות שונות (מחשבה לוגית, מחשבה מסודרת או אינטואיטיבית, מחשבה קטועה או רצופה ועוד, מבנה הגולגולת משקף על נטייה הטבעית לאדם מן הזווית המנטאלית, לוגית, מחשבתית – כיצד האדם חושב באופן הטבעי לו)
בדרך כלל קשקשת בראש הינו רק סימפטום לסוגי דלקות מקומיות (סבוראה) עם אפשרות לפסוריאזיס.
לרוב קשקשת הינה ביטוי לחולפת תאים מהירה יותר, הגורמת להצטברות קבוצות תאי עור ההופכות למה שנראה וויזואלית כקשקשים. (כלומר – פעילות יתר של האפידרמיס בעור , לאור תהליך דלקתי המגרה את האזור המקומי)
בילדים:
הצד האינטלקטואלי מתחיל להתפתח, יש מן הילד “דרישה” סביבתית להראות יכולות מחשבתיות. הוא חש בלחץ מזה, ומנסה ל”שנס מותניים” לכיוון הזה, אך הדבר קשה.
הקושי הינו במחויבות לצור כלים שעדיין לא התפתחו לצד מקומו של הילד בהווה, כאן הוא עדיין במימד של חוויה ורגש פעיל, שדרך הרגש הוא חווה את העולם ולא דרך הצד המנטאלי. דבר המוביל לקונפליקט בנפש הילד.
במבוגרים:
מתח פנימי גדול עקב האתגר היומי שעימו הוא מתמודד, בצורך “לעבוד” עם ראש. ללמוד. לקרוא טקסטים. להבין. להיות מסוגל לתת תשובות לעולם שהן מובנות, לוגיות, מסודרות היטב.
האדם מחויב למאמץ מנטאלי שקשה לו, שמצריך ממנו סוג של הפעלת גלגלי מחשבה שעליו להתאמץ מאוד כדי שיעבדו.
קיים מתח פנימי באדם המבקש “למתוח” את גבולות היכולת שלו למקומות חדשים.
בדרך כלל עור הקרקפת המצבים אלו נוטה להיות שומני, וכן השיער עצמו הופך לשומני יותר.
עור שומני בקרקפת משקף על תחושת כבדות, מלאות, תחושה מגושמת בתנועה.
כלומר – הקושי “לעבוד עם הראש” גורם באדם תחושה של “תנועה מגושמת” כבדה ,עם לאות כללית בתנועה שלה.
3- יבלות – לרוב הן תוצר של ווירוס הפפילומה, Papilloma Virus:
יש יותר מ-200 סוגי נגיפים השייכים לקבוצת ווירוס הפפילומה. בחלקם הם עלולים להפוך לגידולים סרטניים, בעיקר בנשים עקב הדבקות מינית, בצוואר הרחם.
(גם כאן – יש למקום בו מופיעה היבלת, משמעות עצומה)
יבלת משקפת על – ניתוק, התרחקות, התעבות והתחלה של נוקשות במימד הרגשי באדם. דבר שיוצר הפרדה וחצץ של האדם מנושא מסוים בחייו.
ככל שיבלת קשה יותר בטקסטורת העור שלה, וקשה יותר במגע. הדבר משקף על הנוקשות והניתוק הרגשי של האדם על פי האזור בו מופיעה היבלת.
יבלת באזור הגניקולוגי משקפת על ניתוק רגשי בקשר בין אינטימיות למיניות. האקט המיני הפך לטכני בלבד, ללא הקשר הרגשי האינטימי.
יבלות שכיחות מאוד על הידיים, על אצבעות הידיים – יש חשיבות לאצבע עליה מופיעה היבלת, כיוון שלכל אצבע או חלק על היד, יש משמעות ארכיטיפית שונה.
יבלות על הידיים מבטאות שהעשייה של האדם בעולם, אינה קשורה עליו, אינה שלו, אינה תוצאה של מה שהוא באמת מרגיש וחושב.
הוא עושה דברים ללא קשר למי שהוא, למה שהוא. יש נתק בינו לבין עולם העשייה שלו. דבר שעלול להביא לקונפליקט עמוק, גם במובן המוסרי.
כמובן כאשר מופיעה היבלת זהו סימן שיש בעיה וקונפליקט. אם קיים נתק בין אדם למעשיו, כך שהאדם עושה כמאין הפרדה בין מי שהוא לסוגי המעשים שלו, והוא חי בשלום עם מצב זה, אז לא צפויה להופיע יבלת על פני העור בידיים.
יבלות בידיים שכיחות ביותר בילדים, עקב אי הקשר בין תחילת ההתהוות של האיכות הפנימית שלהם, מול חינוך המחייב אותם לצורות התנהגות שאינו הולם את איכות ראשונית זו המתפתחת. הילד חש את הקונפליקט במובן הרגשי אינטואיטיבי, ועקב כך מפתח יבלות בידיים.