ליצירת קשר kobynn@yahoo.com
  • Facebook
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
ראשי » פרקי נבואה » חניכת משה, חלק ג’, על מושג החניכה

חניכת משה, חלק ג’, על מושג החניכה

קובי נחושתן אפריל 5, 2018 5:40 am אין תגובות

חניכה – על מושג החניכה

בכל תרבות, בעיקר בתרבויות קדם, קיימים טקסי חניכה, בהם אדם בעל ידע או מעמד, חונך תלמיד צעיר לחיים בוגרים ואחראיים בנושא ספציפי.
קיימים טקסי חניכה מסוגים שונים. סוג נפוץ הינו טקס של מעבר מילדות לבגרות ולאדם פעיל ואחראי בחיי הקהילה. טקס החניכה כזה הינו טקס לחיי שותפות פעילה בתוך הקהילה. בחיי קהילה שבטיים טקס זה הינו בעל חשיבות עצומה, אז הילד עובר למבוגר תוך כדי הוכחה לשבט על גבורה או אומץ לב, או יכולת לעמוד בכאב פיזי גדול. לכל שבט יש טקס חניכה משלו. המשותף להם זהו בחינה של יכולות התואמות את צורכי הקיום של השבט (כוח, צייד, הישרדות, עמידה בתנאים קשים של טבע, עינויי גוף – צומות, ועוד).
גם בר המצווה ביהדות הינו סוג של טקס חניכה של הילד לחיים בוגרים של אדם המקיים מצוות. בטקס אומר עליו האב “ברוך שפטרני מעונשו של זה”, לציין שעד כה היה האב האחראי על ילדו וכעת הילד עובר טקס חניכה בו הוא עומד בפני עצמו.
לטקסים אלו יש חשיבות גדולה למען מבנה חברתי וקיומה של היררכיה שבטית. טקסים אלו הם חלק מחיי הקהילה, ולכולם יש בהם חלק.
סוג אחר של טקסי חניכה הם אלו המתקיימים לאנשים ספציפיים, שנועדו לתפקיד או למעמד מסוים. החניכה מתבצעת על ידי המורה וטקס זה מיועד רק לאותו התלמיד. המורה מעביר את התלמיד “מבחנים” בהם התלמיד מוכיח את יכולותיו, ואז המורה מעביר את התלמיד טקס שעינינו הפיכתו לאדם שכעת הוא עצמו בעל יכולת או מעמד מסויים, או ה”מסטאר” של נושא מסוים.
גם כאן טקסי חניכה אלו הם חלק מתרבות הרואה את החשיבות של ידע שיכול לעבור ממורה לתלמיד, ושיש לידע זה חשיבות לתרבות רחבה יותר. כך שתרבות שלמה תומכת בתהליכים מסוג זה. ניתן לראות טקסי חניכה כאלו בתרבויות המזרח, כמו בזן, ביוגה ובבודהיזם, בהם מורה חונך תלמיד לנושא מסוים של העברת ידע, או ציון של עלייה בדרגות ההתפתחות של התלמיד (לרוב בתנאים של חיי המנזר)
יש טקסי חניכה המיועדים לקבוצות קטנות כאשר טקס קבלה לקבוצה הינו סוג של טקס חניכה לכניסה לתוך קבוצה סודית ונסתרת מן התרבות הכללית.
וכך הלאה, יש סוגים רבים מאוד של טקסי חניכה, כאשר המשותף לכולם, הינה הדינאמיקה של מורה מבוגר ומנוסה המעביר את התלמיד תהליך של חניכה בו התלמיד מוכיח שהוא ראוי לכניסה לעולם המבוגרים והאחראיים. עד לנקודת הנעורים התלמיד יכול היה לטעות או לעשות מעשי קונדס, כעת לאחר החניכה הוא אחראי, ניתן לסמוך עליו, ובו תלויה כמו כן האחריות של העברת המסורת לדור הבא.
דבר זה משותף למסורות כולן.

יוצאת מן הכלל הינה מסורת הנבואה, בא אלוהים הוא זה החונך את האדם לנבואה ולא אדם או מורה קונקרטי.
על אף שהיו קבוצות של “בני הנביאים” שהיו תלמידי נבואה למורה הוא נביא המוסמך, לבסוף אלוהים עצמו הוא זה החונך לנבואה ולא הנביא המורה.
תפקידו של הנביא המורה קשור בתהליך ההכנה של התלמיד. גם לתהליך זה יש חשיבות עצומה, אך טקס החניכה לנבואה היה על ידו של האל בעצמו. וטקס זה היה אינטימי, המיועד רק לתמיד בעצמו. רק התלמיד לנבואה היה יודע שהוא ניבחן. המורה יכול לעזור לתלמיד לזהות שהוא מוזמן לנבואה- כמו בסיפור החניכה לנבואה של הנער שמואל השומע את קראית האל ומזהה את קריאה זו כקולו של עלי המורה שלו. עד שעלי מבין כי האל הוא הקורא לשמואל ומכוון את דעתו ואת נפשו של שמואל כיצד עליו להתייחס ולענות לקריאה כאשר היא תפנה עליו שוב.
” וַיִּקְרָא יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיָּרָץ אֶל-עֵלִי, וַיֹּאמֶר הִנְנִי כִּי-קָרָאתָ לִּי, וַיֹּאמֶר לֹא-קָרָאתִי, שׁוּב שְׁכָב; וַיֵּלֶךְ, וַיִּשְׁכָּב. וַיֹּסֶף יְהוָה, קְרֹא עוֹד שְׁמוּאֵל, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ אֶל-עֵלִי, וַיֹּאמֶר הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי; וַיֹּאמֶר לֹא-קָרָאתִי בְנִי, שׁוּב שְׁכָב. וּשְׁמוּאֵל, טֶרֶם יָדַע אֶת-יְהוָה; וְטֶרֶם יִגָּלֶה אֵלָיו, דְּבַר-יְהוָה. וַיֹּסֶף יְהוָה קְרֹא-שְׁמוּאֵל, בַּשְּׁלִישִׁת, וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-עֵלִי, וַיֹּאמֶר הִנְנִי כִּי קָרָאתָ לִי; וַיָּבֶן עֵלִי, כִּי יְהוָה קֹרֵא לַנָּעַר. וַיֹּאמֶר עֵלִי לִשְׁמוּאֵל, לֵךְ שְׁכָב, וְהָיָה אִם-יִקְרָא אֵלֶיךָ, וְאָמַרְתָּ דַּבֵּר יְהוָה כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ; וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל, וַיִּשְׁכַּב בִּמְקוֹמוֹ. וַיָּבֹא יְהוָה וַיִּתְיַצַּב, וַיִּקְרָא כְפַעַם-בְּפַעַם שְׁמוּאֵל שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל דַּבֵּר, כִּי שֹׁמֵעַ עַבְדֶּךָ” (שמואל א ד’-י’)
החניכה לנבואה הינה אישית, ייחודית, בא האל פותח את שער הנבואה לאדם, וכן מראה לאדם את דרכי ההתנבאות ואת דרכי ההבנה והאינטרפרטציה של דברי הנבואה הנמסרים לנביא. כמו בסיפורו של ירמיהו
“וַיְהִי דְבַר-יְהוָה אֵלַי לֵאמֹר, מָה-אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ; וָאֹמַר, מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי, הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת: כִּי-שֹׁקֵד אֲנִי עַל-דְּבָרִי, לַעֲשֹׂתוֹ” (ירמיהו א’, י”א-י”ב)
בטקס החניכה של הנביא ירמיהו, האל מלמד אותו את השפה הנבואית, וכיצד עליו להבין את מה שמתקבל על ידו מן האל.
בתהליך החניכה של האדם לנבואה, נחשף בפניו “ידע” חדש הקשור לאדם ולעולם. האדם עובר תהליך עלייה בסולם העלייה של הנבואה כמו שנראה בחלום הנבואה של יעקב. בחלום הסולם ראשו בשמיים ורגליו על הארץ.
כמו כן האדם נחשף לרצונו של האל ביחס לאדם עצמו. החניכה לנבואה מגלה את רצון האל מן האדם ואת השליחות המצופה ממנו.
כמו שרואים בטקס החניכה של משה שם הוא נחשף לסוגי ידע, שונים – כמו שם האל “אהיה אשר אהיה” וכן אותות, הנחש שהופך למטה: כלומר הדרך לחזור מן הפיצול והריבוי חזרה על האחדות. וכן היד שהופכת למצורעת: הדרך להבראה מן המסך החומרי הגופני המפריד את האדם מן האלוהות.
“וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה, מזה (מַה-זֶּה) בְיָדֶךָ; וַיֹּאמֶר, מַטֶּה. ג וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה, וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ; וַיָּנָס מֹשֶׁה, מִפָּנָיו. וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה, שְׁלַח יָדְךָ, וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ; וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ, וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ” (שמות ד ג’-ד’)

סיכום:
החניכה לנבואה הינה תהליך הייחודי ליהדות.
לא אדם הוא החונך אלא האל עצמו. אין תהליך המכין לחניכה, האל הוא זה “המחליט” כי הגיע השעה לחניכה.
בעת תהליך החניכה האדם זוכה לידע נוסף שאינו קשור כלל להכנה שעבר עד לחניכה, וידע זה נושא עימו גם את רצון האל מן האדם, כלומר את שליחותו.
תהליך החניכה של האדם על ידי האל הינה מהלך הנודע רק לאדם הנחנך, רק לו לבדו.

חניכה טקס חניכה

קובי נחושתן |להציג את כל הפוסטים של קובי נחושתן


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

פופולארי

שיחה 6 בנושא נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 29, 2025

המשך השיח על נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 2, 2025

עלי …

הנני מטפל מוסמך בהומאופתיה קלאסית (באקדמיה להומיאופתיה קלאסית של ג’ורג ויטולקאס), וברפואה סינית. במהלך שנות עבודתי למדתי והשתלמתי גם במקצועות טיפוליים משלימים – רפואה טיבטית, רפואה איורוודה-רפואה הודית. במהלך שנותי כמטפל, אף עבדתי ולימדתי בארצות שונות במסגרות של משלחות רופאים לאפריקה, וכן באנגליה ובניו יורק.
מטפל בקליניקה במודיעין.
נשוי לשונית, ואבא למילה ולזהר.

© כל הזכויות שמורות

קטגוריות
  • Uncategorized (1)
  • איברי הנפש (20)
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות (218)
  • הומאופתיה (109)
  • חוש הריח (5)
  • טבלת הצמחים (91)
  • יהדות ופילוסופיה (62)
  • ייסורי איוב (53)
  • כיצד ללמוד רמדי (12)
  • כללי (46)
  • לקיחת מקרה (6)
  • מזונותיו של אדם – סימבוליקה (9)
  • מטריה מדיקה – חוכמת התכונה (157)
  • מטריה מדיקה – ע"פ שיטת הקוד הסומטי (42)
  • מיאזמות (18)
  • מע' אנדוקרינית – סימבוליקה (30)
  • מעגל החיים, 12 הצעדים (14)
  • נפש הכליה (12)
  • סדנאות (26)
  • סיכום מפגשים – אורנה בן דור (6)
  • סיכומי הרצאות (4)
  • סימבוליקה גופנית נפשית (182)
  • ספרים (6)
  • עשרת הניסיונות של אברהם (13)
  • פוטנציות (4)
  • פנחס בן יאיר (11)
  • פרקי נבואה (19)
  • פרשת השבוע תשע"ז (56)
  • ראש, תוך, סוף: פרשיות תשע"ט (59)
  • רגשות (22)
  • רפואת המזרח (16)
  • שלבי ההתפתחות (19)
  • תחושות ומשמעותן (16)
יצירת קשר
מספר הטלפון שלי הוא – 052-3521134 ניתן להתקשר במשך כל שעות היום. במידה ואינני יכול לענות, אנא השאירו הודעה, הכוללת את: שמכם ומספר הטלפון אליו אוכל לחזור אליכם.    כמו כן ניתן לפנות אלי אף באמצעות כתובת המייל הבאה: kobynn@yahoo.com
בברכת רפואה שלמה, קובי
לעקוב אחרי האתר במייל
הכניסו את כתובת האימייל שלכם, כדי לעקוב אחרי האתר ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים במייל.
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס