נחש ארסי, הגדל בצפון אמריקה בחוף המזרחי. קרוי כך על שם ראשו, שמוגדל והוא בצבע נחושת.
לכל קבוצת הנחשים יש קווים זהים, אם כי בעוצמות שונות, ולכל נחש יש לו את הייחודיות שלו בסימפטומים המאפיינים אותו לבדו.
הרעל של נחש ארסי מייצר אפקט עמוק על המערכת, זהו רעל שמצבו הטבעי בטבע, הורג ומסוכן. לכן, גם בהופעתו הקלינית ב proving ההומיאופתי, יש לתרופה זו אפקט רב גוני, עמוק, וטוטאלי על חלקים רבים של המערכת האנושית.
כמו כל רעלי הנחש, האנשים הזקוקים לתרופה ממשפחה זו, הינם אנשים אינטנסיביים, חזקים, פעילים, אם צורך עצום לביטוי – אם אין להם אפשרות לביטוי, הדבר גורם להם לתחושת חנק והדחקה המובילה מייד לסומטיזציה של הרגש הלא מבוטא. תהליך הסומטיזציה של כל נחש הינה על פי הזיקה הפתולוגית הייחודית לו לבדו. הצורך המיידי שלהם הינו בלבטא, לדבר, להוציא מתוכם את העודפים של חוויה רגשית ואנרגטית. לכן טיפוסי הנחש הם אנשים קומוניקטיביים הזקוקים מאוד למקום לבטא את העומס הנפשי שלהם. יהיה קשה להתעלם מטיפוס נחש בתוך סיטואציה חברתית, הם בולטים, קומוניקטיביים, חושניים, אינטנסיביים.
מטריה מדיקה על פי ארבעת הרמות:
1- ביו ריתמוס:
בתנועה הביו ריתמית של cenchris, יש החמרה מערכתית משעות אחר הצהריים כלפי הערב והלילה.
החמרה מערכתית גם בבקר כאשר קם מן השינה.
החמרה ממנח שכיבה, מצב זה גורם לאי תנועה, ואי תנועה מייצר אי נוחות מערכתית.
הפעלת לחץ על אזור כואב, מחמיר את אי הנוחות, הצורך שלהם שאזור כואב יהיה לא מגע של בגד או כל דבר המייצר לחץ. אי הנוחות מלחץ של בגד, עניבה או חגורה, אופייני לרוב הנחשים, ב cenchris, אי הנוחות למגע המייצר לחץ הינו רק על האזור הכואב או החולה, אם יש בעיות לב וכלי דם, אי הנוחות תהיה רק על החזה, וכך הלאה.
תרופה קרה, יש להם צורך בחימום (נחש, חיה עם דם קר, הנחש צריך חום)
תרופה של צד ימין.
2- זיקה פיזית: תחושת דופק לב באזור הבעייתי:
א- לחץ בראש, דופק הלב מורגש באזור הכואב בראש. כאבי הראש באים באופן מהיר ומיידי, עם דופק לב האזור הכואב . האזור הכואב משנה את הצבע שלו, לרוב לאדום כהה.
לחץ בראש, ונטייה להתעטשויות בבקר בקימה מן השינה (החמרת בקר)
ב- עיניים: תחושת לחץ מתוך העין פנימה כלפי חוצה, העין אדומה בגבול החיצוני של העפעף עם גלגל העין, יש שקיות נוזלים סביב לעיניים, העור באזור הבצקתי הינו בצבע חום.
ג- גרון: מגיב לרגשות, נסגר עם תחושת ליחה תקועה בגרון, אם יש הדחקה של רגש כלשהו.
ד- חזה: זיקה ספציפית ללב וכלי דם עורקיים. אנגינה פקטוריס, לחץ בחזה, תחושת גודש בחזה – מוחמר ב3 בבקר – עם אי סדירות בדופק הלב, לחץ מקומי, קשיי נשימה, הקרנה לסקפולה השמאלית (למרות שהתרופה ימנית) באזור בו יש אי נוחות, יש גם תחושת דופק לב.
קשיי נשימה ב3 בבקר, שיעול יבש עמוק, חזק הגורם לבריחת שתן (causticum. Sepia)
קשיי הנשימה ושיעול, בדרך כלל, הינם תוצר של בעיות לבביות – עם תעוקת חזה, השיעול גורם לתחושת הקלה על תעוקת החזה, עקב בהיותו מחזיר תנועה לאזור גדוש וסטגננטי.
ה- יש בתרופה זו דינאמיקה הפוכה מן הזווית המינית, בשני המינים, זכר ונקבה, או שאין ליבידו, אין תחושה ואין רצון לפעילות מיני, או שיש מצב הפוך של היפר סקסואליות – התרופה מאזנת את הקוטביות של יש או אין אנרגיה מינית.
יש או אין אנרגיה מינית בתרופה זו קשור למצבו – מצבה, הנפשי. כאשר יש מצוקה או הדחקה של רגשות המיניות נפגעת. כמו כן, כאשר יש מצוקה גופנית, אין צורך מיני, התחום הזה הופך להיות רדום.
כאשר cenchris , תחת לחץ רגשי גדול או בתוך תחושת גודש גופני או נפשי, המיניות מהווה דרך להקלה על הגודש הקיים. לכן למיניות בתרופה זו יש תפקיד הקשור לדרגות האיזון הנפשי או הגופני של האדם.
סיכום: יש להם נטייה פולארית של היעלמות או עודף בחיוניות המינית.
3- זיקה רגשית:
א- יש להם את כל התמות המרכזיות של משפחת הנחשים: חשדנות, מצבי רוח משתנים – בעוצמה, בכוח, לא ניתן להסתיר את שינויי מצבי הרוח, קינאה, תחרותיות מתוך קנאה וצרות עין.
ב- סימפטום מייחד: זיכרון חלש, נוסעים באוטו, ולא זוכרים לאן רוצים לנסוע, או שיוצאים מן הבית ולא זוכרים לאן רוצים ללכת. בלבול מחשבתי, רוצים לומר משהו, אך מילים שלא התכוונו לומר יוצאים להם בטעות. הם מודעים לכך שיוצא להם מן הפה מילים שלא התכוונו לומר.
ג- הסימפטום הנפשי הייחודי ביותר, שהוא מהווה את מרכז הכובד של התרופה:
העיסוק בחלומות, או במחשבות בעירות, שאנסו אותם. העיסוק באונס הינו אובססיבי בתרופה זו.
הוא מופיע בכל מצב אפשרי וכובש את התודעה כולה, העיסוק של האדם (נשים בדרך כלל) הינו רק סביב לתחושה שהם חוו אונס ממשהו.
נושא זה מחייב בדיקה זהירה, כאשר מגיעה לקליניקה אישה שכל הסיפור חיים שלה סב סביב אירוע של “אונס”. אם אכן היה ומה בדיוק קרה, מפני שבתרופה זו אין כלל קשר בין אירוע שולי ולא משמעותי שקרה, למשמעות שהאישה נתנה לו. יש מקרים רבים בהם האונס קרה והיה כמו שהאישה מתארת וחוותה אותו, אך לא ב cenchris, בתרופה זו הזיקה הפנימית שלה הינה לחוות אונס, יש predisposition מערכתי המוכן וערוך לחוות אירוע שולי יחסית כמו אונס.
ב cenchris העיסוק באונס הופך לאובססיבי, המלווה עם כל תחושות האשם, לכלוך, כעס, רצון לנקמה ועוד..
כאמור בתרופה זו, נושא האונס הינו delusion, ויש לראות את התמונה הכללית של אופיו של הסיפור, כדי לראות מה בסיפור חלק מן התרופה ומה באמת אירוע שקרה כלשונו.
מקרה: אישה כבת 72 – נשואה, 3 ילדים, באה לקליניקה עם לחץ דם גבוהה שאינו מגיב לתרופות קונבנציונליות, תעוקת חזה ונטייה ראומטית בפרקים.
סיפור חייה – שהיא חוותה מגע ארוטי מקרוב משפחה, שנגע בה במקומות האינטימיים, אירוע זה התרחש שהייתה בת חמש. בגיל שמונה עשרה היא פתחה את הסיפור מול משפחתה ומאז היא חושבת ומדברת רק על נושא זה, נושא הנגיעה המקומות האינטימיים שלה לא הניח לה, בכל מקום ואירוע היא דברה על נושא זה, הדבר השפיע עמוקות על הזוגיות שלה ועל ההורות וכן על חיי ילדיה. ביחסים מורכבים וקשים.
היא קבלה cenchris 200 c מנה חד פעמית עם תוצאות טובות מאוד בנושא האונס שבו הייתה עסוקה רוב ימי חייה, לאחר מכן קבלה את אותה התרופה בפוטנציות עולות. ההבראה הייתה גם באיזון לחץ הדם וריפוי הכאבים הראומטיים.
4- תפיסת עולם:
גישה חושנית, עם תשוקה, חשדנית, חשה עצמה נאנסת.