ליצירת קשר kobynn@yahoo.com
  • Facebook
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
ראשי » כללי » “שלא תדע עוד צער”

“שלא תדע עוד צער”

koby פברואר 23, 2013 5:10 pm אין תגובות

זו הברכה שנוהגים לברך בה את האבל, אותו אחד שאיבד את מי שיקר לו מכול. נכון – נראה שיש טעם בברכה זו לשעתה, אך יש בה גם טעם מוזר משהו. האם יש אפשרות שאדם מסוים לא ידע עוד צער לעולם? דבר זה לא ייתכן וגם לא הגיוני. כל המברך בברכה זו וכל אחד שמתברך בברכה זו, יודע ש”צער” ימשיך להיות חלק בלתי נפרד מן הקיום. אדם שסובל מאוד מאבדן, וגם אם השתקם טוב מן הכאב הכרוך בתהליך האבדן, יודע שלאחר זמן מה, החיים יזמנו לו עוד התנסויות שיש איתן צער וכאב.
סוגי רגשות–
יש בסך הכול שני סוגים של תנועה רגשית. האחת – קבוצת הרגשות הנעימים או החיוביים, כגון אושר, אהבה, חיבה, ידידות, נועם וכו’. קבוצת רגשות שנייה היא הרגשות הנגטיביים של קושי, סבל, חרדה, כעס, קנאה, תסכול, עוינות, וכו’. רגשות אלו אינם שליליים באופיים. ההבדל המרכזי בין שתי קבוצות אלו היא שרגש טוב אינו מבקש שינוי, מכיוון שטוב ונעים לו ואז אין רצון או סיבה לבקש ולרצות משהו אחר. לעומתם שרגשות נגטיביים חשים את חוסר הנוחות ש”כך, כמו שהחיים נראים כרגע, זה לא ייתכן”, ועולה הצורך לנוע לחפש מוצא מן הקושי והסבל. בבסיסם של רגשות נגטיביים וקשים קיימת תחושת מחאה יסודית כלפי הקיום והחיים. הרגש הקשה והסובל אומר: לא ייתכן שאני במצב כזה, לא ייתכן שכך חיים ושבכך עליי להסתפק ושעם זה עליי להשלים. זו מחאה עמוקה מאוד, המביאה לידי תנועה וחיפוש משהו אחר, ראוי יותר. כך שרגשות קשים, ורגש הצער בתוכם, דוחפים לשינוי.
מהו סבל?
אפשר לזהות בעולם שתי גישות מרכזיות לסבל. הראשונה באה מן המזרח, והיא טוענת שהעצם המציאות היא כולה סבל. טענת היסוד היא שכיוון שהכול משתנה כל הזמן, הרי גם אם האדם נהנה ממשהו, עצם חוויית היעלמות של ההנאה למשהו אחר, יוצרת סבל”, כמו שזה בא לידי ביטוי ביוגה סוטרה של פטאנג’לי. “ואולם לחכמים (בעלי כושר ההבחנה) הכול רק סבל, בגלל תהליך ההשתנות…” (פרק 2, 15) וכן ארבע האמיתות של הבודהה מעמידות את הקיום כולו על הסבל לבדו:
1. הקיום הוא כולו סבל (דוקאה).
2. הסיבה לסבל היא בורות (אווידיה).
3. קיימת אפשרות ודרך למחיקת הסבל וסיבותיו (נירודאה).
4. מה היא הדרך וכיצד לממש אותה, ומה היא תכליתה (נירוונה).

נראה שהגישות הללו רואות את הסבל כמצב נתון ובסיסי שיש לחמוק ממנו, והוא כשלעצמו משקף מחלה כלשהי.
הגישה השנייה כלפי סבל, המגיעה מן היהדות , מתייחסת לסבל כדבר מטהר (ייסורים ממרקים). הכאב משמש את האדם ככלי לניקוי ולהתפתחות, והכאב מביא אתו קולות ברורים של צלילי התעוררות. האדם שחי בהוויה של “שינה” צריך להתעורר על מנת להגשים או לראות את המציאות נכון יותר. יhתכן כי עליו להתפכח ממשהו, או לעלות לדרגות קיום גבוהות יותר. כך לסבל יש מקום מעורר וחשוב בתהליך הזה. היהדות רואה בסבל כלי התפתחותי שיש להיעזר בו על מנת להתבונן ולראות מהו הדבר באדם שצריך שינוי. גישה זו שונה לחלוטין מן המזרח. בשעה שהמזרח נשאר סטטי אל מול הסבל, ורואה הכול כסבל, היהדות רואה בסבל כלי דינמי הכרחי ונדרש לתנועה למקום חדש (על הקורא מאמר זה לבחור את הגישה הנכונה לו).
התגובה לסבל-
מכיוון שאי אפשר לחמוק מסבל, וסבל בדרגות שונות קורה לנו בחיינו כל הזמן, ומכיוון שסבל הוא רגש שאי אפשר לדבר עליו באופן אקדמי או פילוסופי, וזה מכיוון שכשכואב, אז כואב… הרי שקיימת חשיבות גדולה יותר לשאלה על הדרכים להתמודדות עם הסבל ( במקביל לשאלה האם יש לסבל משמעות באופן עקרוני). לכן, אם היה עליי לברך אדם המתאבל על קרוב שהלך לעולמו, הרי שהייתי מברך אותו בברכה אשר מציעה את ההתבוננות– שאם כבר בא לחייו סבל, אז שידע איך לעבוד אתו נכון ואיך להיעזר בסבל כדי לגדול למקום חדש. אין זה אומר שאדם צריך לזמן לחייו סבל כדי לגדול, אך אם הסבל כבר בא, יש לדעת איך לעבוד אתו כדי לנוע קדימה – כי זה הדבר שישמור את האדם בדרך הנכונה (ראו במאמר לגעת במציאות).
מהי הדרך הנכונה לעבוד עם סבל כאשר הוא בא? הדרכים הן רבות כמובן, אין דרך אחת לכולם, וכל דרך היא לבסוף אישית מאוד עם תשובות אישיות מאוד. דרך שעזרה לאדם מסוים, לא בהכרח תהייה נכונה לחברו שנתון באותו מצב. אך איכות הכרחית וחשובה היא זו המתייחסת לתהליך של התבוננות, כלומר לתהליך של לבנות את המקום באדם שחווה וצופה בחוויה במקביל. לדרך זו יש פרות רבים.

לזכרו של אחי, גיא משה נחושתן , נשמתו עדן .  (14.2.2013  –  27.12.1968)

סבל צער שכול שלא תדע עוד צער

|להציג את כל הפוסטים של koby


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

פופולארי

שיחה 6 בנושא נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 29, 2025

המשך השיח על נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 2, 2025

עלי …

הנני מטפל מוסמך בהומאופתיה קלאסית (באקדמיה להומיאופתיה קלאסית של ג’ורג ויטולקאס), וברפואה סינית. במהלך שנות עבודתי למדתי והשתלמתי גם במקצועות טיפוליים משלימים – רפואה טיבטית, רפואה איורוודה-רפואה הודית. במהלך שנותי כמטפל, אף עבדתי ולימדתי בארצות שונות במסגרות של משלחות רופאים לאפריקה, וכן באנגליה ובניו יורק.
מטפל בקליניקה במודיעין.
נשוי לשונית, ואבא למילה ולזהר.

© כל הזכויות שמורות

קטגוריות
  • Uncategorized (1)
  • איברי הנפש (20)
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות (218)
  • הומאופתיה (109)
  • חוש הריח (5)
  • טבלת הצמחים (91)
  • יהדות ופילוסופיה (62)
  • ייסורי איוב (53)
  • כיצד ללמוד רמדי (12)
  • כללי (46)
  • לקיחת מקרה (6)
  • מזונותיו של אדם – סימבוליקה (9)
  • מטריה מדיקה – חוכמת התכונה (157)
  • מטריה מדיקה – ע"פ שיטת הקוד הסומטי (42)
  • מיאזמות (18)
  • מע' אנדוקרינית – סימבוליקה (30)
  • מעגל החיים, 12 הצעדים (14)
  • נפש הכליה (12)
  • סדנאות (26)
  • סיכום מפגשים – אורנה בן דור (6)
  • סיכומי הרצאות (4)
  • סימבוליקה גופנית נפשית (182)
  • ספרים (6)
  • עשרת הניסיונות של אברהם (13)
  • פוטנציות (4)
  • פנחס בן יאיר (11)
  • פרקי נבואה (19)
  • פרשת השבוע תשע"ז (56)
  • ראש, תוך, סוף: פרשיות תשע"ט (59)
  • רגשות (22)
  • רפואת המזרח (16)
  • שלבי ההתפתחות (19)
  • תחושות ומשמעותן (16)
יצירת קשר
מספר הטלפון שלי הוא – 052-3521134 ניתן להתקשר במשך כל שעות היום. במידה ואינני יכול לענות, אנא השאירו הודעה, הכוללת את: שמכם ומספר הטלפון אליו אוכל לחזור אליכם.    כמו כן ניתן לפנות אלי אף באמצעות כתובת המייל הבאה: kobynn@yahoo.com
בברכת רפואה שלמה, קובי
לעקוב אחרי האתר במייל
הכניסו את כתובת האימייל שלכם, כדי לעקוב אחרי האתר ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים במייל.
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס