ח – בן ארבעים לבינה:
איכויות של ילד הנולד עם נטייה מולדת ל”בינה”:
למרות ש”בינה” זוהי איכות המתפתחת בגיל בוגר יותר, ניתן לזהות את הזיקה של הילד לנטייה זו על פי הסימנים הבאים:
צורך בסדר יומי ושבועי קבוע שדרכו הילד רוחש תחושת ביטחון. נושא הביטחון והיציבות הם מסימני ההיכר לילד עם זיקה לבינה. לכן כאשר תחושת היציבות ומה שנותן אותה אינה קיים, הדבר מהווה סיבה לחרדות ופחדים. הילד זקוק לבית ומבנה משפחתי דרכו הוא שואב ביטחון.
איכויות מוקדמות: סקרנות, ערנות לסובב, מתעניין בנושאים ש”מעבר” – שואל הרבה שאלות, כמו “האם יש חיים אחר המוות, לאן אתה תלך כשתמות”. הוא רגיש לסובב, אמפאטי לסבל של אחר. בוכה כי שמע בכי של מישהו אחר. פחדים מן ה”לא נודע”.
זיקה גופנית של אדם בגיל זה:
אין בגיל זה מחלות ספציפיות, אך בגיל זה הנטייה המולדת של האדם, באזורי התורפה בגוף שלו, מתחילים להיחשף, בדרך כלל כתגובה או שיקוף לשלב שלא בוסס, או לקו חיים שאינו נבנה בדרך הנכונה.
בגיל זה מן הזווית הפיזיולוגית, יש להפנות תשומת לב לשמירה והקנייה של הרגלי חיים יציבים השומרים על בריאות הגוף ונפש. אלו הופכים למשמעותיים ביותר ומעידים על הבנה וראייה הרואה רחוק. אדם שמאמץ גישה זו בגיל זה, לשם הקנייה של הרגל חיים יציבים ובריאים יותר, מהווה עוד סימן היכר לאיכות זו הנבנית באדם זה.
ט- בן חמישים לעצה:
איכויות של ילד הנולד עם נטייה מולדת ל”עצה”:
ילד זה עשוי לעורר את ההורים לראות דבר מה מזווית שתפתיע את ההורים, יש בילד זה יכולת להתבונן בדברים, אף בנושאים שלא פשוטים לילד כגון הורים הרבים בניהם או קונפליקטים קשים בין מבוגרים, ולהעיר איזו הערה שפוקחת עיניים למבוגר (בהפתעה גמורה). הוא פיקח, נבון, ישר, רואה את הדברים עם חן. העולם מגרה אותו ללמוד, הוא רוצה מיוזמתו ללמוד, להבין, לדעת.
נמשך למשחקי פאזל ומחשבה, יש לו סבלנות גבוהה ביחס לגילו.
בגן הילדים, הוא מעורב חברתית ויש לו דעה על נושאים חברתיים ועל הסיבות מדוע ילדים מתנהגים באופן מסוים, דבר הנובע ממעורבות עמוקה במתרחש.
זיקה גופנית של אדם בגיל זה:
“עצה” זוהי איכות של הכליות – “כליות יועצות”. בגיל זה הנושא המטבולי של חילוף החומרים ותנועת הנוזלים בגוף עובר שינוי בדפוסים שלו. גיל המעבר בנשים שמתחיל אמנם לפני, אך מתבסס בדפוס קבוע יותר בשלב זה. גם אצל הגברים קיים “גיל המעבר” עם שינוי וירידה ברמת הטסטוסטרון המביא לירידה ברמת הוויטאליות של הגוף.
הסימפטומים שאדם חש לאור הירידה בוויטאליות, ולאור דפוס חדש המתבסס, באים לשקף לאדם על עומק ה”עצה” שיש לו. אופיו של דפוס חדש המתבסס בגיל זה, מעיד על רמת העמוק של איכות הכליות שיש לאדם.
כלל: אם יש משבר פיזיולוגי בגיל זה, דווקא זהו סימן לפוטנציאל גלום שעדיין אפשרי ועדיין ממתין לעומק עצה גדול יותר. סוג הסימפטומים שיהיו מראים ומלמדים על סוג ה”חסימה” המפריעה לפוטנציאל זה להתממש. בדרך כלל עקב אורח החיים שקדם לתקופה זו, והאדם עדיין לא בנה בתוכו את הדפוסים החדשים ההכרחיים לשלב הבא. בדרך כלל זהו הניסיון לשמר נעורים שאבדו, שגישה זו הופכת לדבר המעקב את עומק ה”עצה”.
מקצוע אופייני: אנשי טיפול. מטפלים. יש אנשים רבים שהופכים למסוגלים לטפל ללא הכשרה מקצועית לאור ההתפתחות של איכות זו בנפשם. אנשים אלו בעלי תפיסת עולם רחבה, עמוקה, ללא שפיטה מוקדמת, עם תבונה טבעית שנובעת מהם ספונטנית. בעולם העתיק הם היו ה”שאמנים” של השבט.
י- בן ששים לזקנה:
איכויות של ילד הנולד עם נטייה מולדת ל”זקנה”:
ילד זה עם נולד עם מראה “זקן”, דבר שניכר אף על פניו של התינוק.
הוא רציני מכפי גילו, מכונס, אינו קומוניקטיבי כפי הגיל. יש בו תוגה מולדת, געגוע לדבר מה בלתי תפיס ולא מוחשי. יש על פניו ארשת עצבות מסיבות שאינן ידועות.
הוא מופנם אך לא ביישן, סגור אך חברותי, נהנה ומתחבר ביתר קלות לאנשים מבוגרים, הוא שמח לשוחח איתם על נושאים של גיל מבוגר. הוא נהנה להקשיב לאדם זקן בגילו.
יש בו בגרות שאינה טבעית לגיל, שבאה בטרם עת. הוא מאמץ התנהגות של אדם בוגר בטרם עת.
הוא נעלב בקלות, נפגע מנושאים של אי צדק סביבתי, נושא זה חודר אל ליבו עמוק, והוא חווה חוסר צדק סביבתי כעלבון אישי, כמו שזה פוגע בו ממש.
בכי של ילד זה, זהו בכי עמוק בהרבה מן הסיבה שגרמה לו לבכות.
זיקה גופנית של אדם בגיל זה:
גם בשלב זה, הנטייה המולדת של האדם וכן אורחות החיים שחי עד לנקודה זו, עשויים לקבל ביטוי פתולוגי המבטאים את הנקודה בנפש האדם שלא הייתה מאוזנת, או שלא נבנתה כראוי, ואולי אף נזנחה.
מיקום המחלה או הרגישות הגופנית יעוררו וישקפו לאדם את סוג התהליך המחייב את הבירור העצמי.
כדוגמה:
בעיות שלד שריר: אופן התנועה וההליכה של האדם בחייו מחייב התבוננות. עשייה לא נכונה שהתאימה לגיל צעיר וכעת יש לשנות את אופן העשייה.
בעיות מערכת העיכול: אופן האינטרפרטציה של החיים שהיו מוקצנים ולא מאוזנים, ביחס לקו החיים של האדם. יש לשנות את האופן בו האדם מתרגם לעצמו סיטואציות, בדרך כלל לכיוון מקבל ופחות ביקורתי.
בעיות לב וכלי דם, יתר לחץ דם: תנועת חיים שאינה במקצב הנכון. מהיר מדי, ללא עצירות, ללא התחשבות של האדם בעצמו. ללא מנוחה או התכנסות פנימה. צורך בתהליך ממתן של קצב החיים.
התופעות הקליניות בגיל זה, באות לעורר את האדם לנקודה בתוכו זקוקה לתשומת לב, לשם גיבוש עמוק יותר של תוצאות החיים והפרי שהם מביאים לאדם (כיוון שבשלב ה”זקנה” זהו שלב קטיפת הפירות של הדרך שהאדם עשה והלך עד לנקודה זו)