הנזירות בטור שישי: 1240 – 2240 לספירה
טור שישי הינו הטור בו אנו חיים כעת, טור המביא את העולם ואת החברה האנושית לסיכום. לכן מצריך הטור תשומת לב מיוחדת, כיוון שהוא בה ללמד ולהראות משהו שרלוונטי לחברה בא אנו חיים היום, וכן עלינו אנו.
בכדי להבין את הנזירות בטור שישי, יש קודם כל לבחון את איכויות הטור השישי, וזאת ניתן לעשות רק מתוך הבנה של מורכבות התפתחותן האבולוציונית של משפחות הצמחים שבו –
א- ה”סולניים” – Solanales – סדרה זו מלמדת על התפרצות עוצמתית, אשר אינה יכולה להסתיר יותר את הרגש שהודחק, כך מה שקיים בנפש האדם בקבוצה זו – מתפוצץ החוצה במלוא עוצמתו ללא יכולת לבקר את מה שיוצא. לכן קבוצה זו הינה ה”תת מודע” של הטור (שורה ראשונה). דינמיקה של פרץ נפשי של כל מה שהודחק בעבר וכעת אינו יכול יותר לשמור את התוכן הפנימי האגור, ועליו לצאת לאוויר העולם ויהי מה. מבחינה היסטורית – הסולניים מקבילים לתור הזהב הספרדי.
ב- ה”ערבזניים” Gentianales – קבוצה גדולה ורב גונית בעלת היבטים רבים אשר עיקר ענינה הינו התפתחות כוח הרצון, והצורך לקום ולעשות ולהראות את הפוטנציאל של אדם מקבוצה זו, לעולם, עם צורך למימוש חזק מאוד. צורך לא רק לביטוי ומימוש כי אם לתוצאות של הצלחה קונקרטית וכנגדם אי יכולת לאחוז בכול קצוות הצרכים הרב גוניים שלהם, בתוצאות כל רצונותיהם המגוונים (בטור שישי האדם הינו רב גוני והוא מבקש להצליח בכול: בעסקים, במשפחה, בזוגיות, במימוש עצמי ועוד). בתוך תהליך זה יש את מהלך יצירת גבולות ופריצת גבולות. (כמו שניכר במשפחת ה”הרדופיים” – תת קבוצה בתוך ה”ערבזניים”) מבחינה היסטורית – קבוצה זו מקבילה לתחילת הרנסאנס האירופאי וליוצרים שחיו בזמנו.
ג- ה”לועניים” – Scrophulariales – סדרת צמחים זו מלמדת על הצורך לפעול ולעשות בעולם, צורך המתממש דרך כוחה של האנרגיה המינית הזכרית, ואשר דוחפת להתממש בדרכים שונות ישירות ועקיפות. לעיתים קרובות יהיו אלו ביטויים “אריסטוקרטיים” שמחביאים מיניות מרוסנת – כמו בית המלוכה האנגלי האריסטוקראטי המופיע בקבוצה זו מבחינה היסטורית, והקולוניאליזם שבה עימה – כחלק מן הנטייה ה”לוענית”. המיניות בסדרה זו חזקה אך מרוסנת ולכן באה לידי ביטוי באופן “מודחק”, דבר אשר יוצר כוח תנועה חזק כלפי עולם, לכיבוש וליצירה של משהו. יש למיניות של טור שישי כוח דוחף עצום לעשייה וליצירה – כאשר הוא חי ומאוזן ונמצא בתוך כלים נפשיים מתאימים.
ד- ה”פואתיים” – Rubiales – קבוצת צמחים זו מראה על mind פוטנטי ועשיר, אשר אינו יודע מנוח, ונמצא בתנועה מתמדת של חיפוש ויצירה, ושל דרכים להמציא דבר מה יש מאין – דרך הפעילות המוחית. כלומר דרך המודעות שהתפתחה לאורך הטבלה ומגיעה כאן לשיאה. הרבה ממציאים וגאונים ומחדשים חיו בתקופה זו – ולדוגמה- סמואל הנמאן, ממציא ומפתח ההומאופתיה.
ה- ה”שיפתניים” Labiales – קבוצה שמבטאת מיניות ישירה ומפתה, יצרים נוכחים ללא הדחקות או מסכות, אנרגיה מינית המוכפפת לצרכים האישיים, ומכאן ביטויי “אגו” חזקים עם נטייה ליהירות ועוצמה. מבחינה היסטורית קבוצה זו מקבילה ל”אביב העמים האירופאי” ועד לשנות השישים, תקופת ההיפים בארצות הברית.
ו- ה”מורכבים” – Astereales (Composits) – קבוצה זו מסכמת את המהלך כולו הן בטור והן בטבלה והיא בעלת היבטים מרובים שדורשים כולם התייחסות . אנו חיים היום בתוך ה”אנרגיה” של קבוצה זו, ולכן היא משמעותית מאוד להבנה (ייוחד על קבוצה זו מאמר בפני עצמו בשל רוחב היריעה) בקבוצה זו איכויות רבות כגון פגיעות, רגישות, אינטליגנציה נפשית ומנטאלית כאחד, אנושית וצורך עז למגע אך חרדה ופחד בהתקרבות, מחוספסות נפשית עם עדינות פיוטית ועוד (החייל המשורר הינו דוגמא לאיכות זו)
כל שנאמר מהווה רמיזה למסע שמתרחש באדם בטור זה.
מהי אם כן הנזירות של טור שישי? – לנזירות של טור שישי אין סממנים חיצוניים. בטורים קודמים היה משמעות ל”מדים” ששיקפו את השייכות של האדם לדרך כלשהי וכן הצביעו על דרגת התפתחותו. כך במסדרים רבים יש לבוש אשר מעיד על דרגתו “הרוחנית” היררכית של האדם, ואף מחוץ למסדרים יש עדיין חשיבות למראה החיצוני וכן ל”מדים” שמייצגים את המעמד או הדרגה של האדם בתוך קהילה כלשהי. אולם אלו הם שיירים מטורים מוקדמים. בטור שישי, המבקש לחבר את האחד עם הכלל, ואת הכלל עם האחד, הנזירות היא מהלך פנימי של האדם, מהלך קיומי של הנבטת כלל החלקים בתוכנו , הנבטת כל הרבדים האוטנטיים ביותר שבתוכו. בטור שישי על האדם להתממש על כל מורכבותו ולהיות, ולהביא לעצמו – ולעולם כולו את ההבטחה שרק הוא יכול להביא לכלל האנושות. לכן בטור שישי, עם נראה אדם שלובש חזות של – נגיד – נזיר זן, והוא ישראלי שחי בישראל, אופן לבושו לא ישקף בהכרח את דרגתו כפי שהיה בימי קדם, אלא רק יראה את מה שהוא מנסה או רוצה לשואף אליו. בטור שישי ,כאשר רואים אדם המנסה לצור רושם דרך מראה חיצוני, זה עדות לההיפך ממה שהוא באמת. בטור שישי ניתן לראות אדם שלבוש כדתי אורתודוקס, מכול הדתות, אך הוא באמת כופר גמור – איש זדון. וההפיך – אדם שנראה פשוט וחילוני ללא שום מראה מייחד – ואדם זה הינו “צדיק יסוד עולם”. בטור שישי מתגשם המשפט “אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו” (מסכת אבות ד’ – כ”ו)
נסכם: הנזירות של טור שישי הינה נזירות אוטנטית, אישית, שאיננה תלויה במקום, בזמן, בדת או מסורת. זו נזירות בה האדם נהפך לאקטיבי בבחירת דרכו ופנימיותו, מתוך הבנה ובחירה.
בדרך- יש שאנשים יתקלו זה בזה וילכו ביחד כיברת דרך מתוך זיהוי הדדי של איכויות משותפות, אך הדרך של נזיר טור שישי הינה אישית ואינדיווידואלית.
הנזירות של טור שישי כוללת בתוכה את כלל האספקטים של חיי האדם, ואת הצטרפות הכוחות כולן ליחידה אחת בא האדם מתממש.
הנזירות בטור שישי מתחילה בהקרבה ובוויתור, אך ממשיכה בשפע ורווחה.
הנזירות של טור שישי לא שייכת ללאום או דת או רקע תרבותי, היא קשורה ישירות להוויה ולקיום, ושואפת לגעת בניקיון נפשי טהור בקיום כמו שהוא.
אף שהנזירות של טור שישי הינה רב גונית ורבת פנים, ויש לה היבטים רבים שמשתנים מאדם לאדם, וההולך בדרך יידע מיד ויכיר ויזהה את חברו עקב ניגון הנפש החפצה – שירת נפש הבוקעת בניגון שאותו כל אדם מסוגל לשמוע בעמקי נפשו, ניגון השמור למי שבחר בדרך הנזיר של טור שישי. היא הדרך של האדם היחיד המבטא את הקיום בטהרתו, דרכו, וכך מתייחד כמיוחד.