בכל תקופת גיל, יש את השלב הרגשי, הפסיכולוגי והרוחני המתאים לו. בכל תקופת גיל יש שינויים גופניים, ביולוגיים המכתיבים (בגיל צעיר) או מאפשרים (בגיל בוגר) תהליכים נפשיים מסוגים המתאימים לשלב ההתפתחות לפי התקדמות הגיל.
אך בדרך כלל, לכל אדם יש זיקה חזקה יותר, עם ביסוס רגשי עמוק יותר, לשלב התפתחות מסוים.
שלב התפתחותי שאינו קשור ולא תלוי בגיל החולף.
כל אדם נולד עם זיקה לשלב מסוים, אשר מעצם התקדמות הגיל, הזיקה לשלב עם הנטייה המולדת, בדרך הולכת ומעמיקה.
אמנם לכל אדם יש יותר מאיכות אחת המצטרפת אליו, הקשורה לשלבי ההתפתחות שנפתחו. ובכל אופן – בכל אדם יש ציר מרכזי שאיכות מסוימת חזקה ודומיננטית יותר, שאינה תלויה בגיל החולף.
כך שניתן בהחלט לראות איש זקן ובא בימים עם דרגת התפתחות של בן ה”חמש למקרא”.
או לחילופין, ניתן לראות ילד קטן בגיל עם זיקה, גישה וביטויי התנהגות של “בן חמישים לשיבה”.
דבר זה תלוי בנטייה המולדת.
נטייה מולדת זו, יש שתגדל ותתפתח מעצם המעבר בין שלבי ההתפתחות, והיא עצמה תעשיר את אופני הביטוי שלה ואת איכויותיה המשניות.
יש מקרים שבהם האדם לא יצלח את מעברי השלבים לאור נטייה מוצקה מדי לשלב מסוים.
אז מעצם התנועה של המעברים בתחנות הגיל, האדם עשוי להעמיק ציר התנהגותי שהתחיל טוב והמשיך לכיוון פתולוגי, לאור ניוון והעמקה המונעים את תהליך האבולוציה.
הנקודה המרכזית היא: כי האדם מחיוב לתהליך ההתפתחות שלו, בין אם הוא מודע לתהליך זה ובין אם לא, וכמו שנאמר – מחלות ותופעות גופניות רבות, הן ביטוי סומאתי (הליך רגשי המתבטא בגוף) אשר באות לעורר את האדם למקום ששם יש צורך לעבודה ולהתבוננות לשם ההחזרה של התנועה ההתפתחותית של האדם בציר האבולוציה שלו.
לכן – צעד חשוב בתהליך ההיכרות של האדם עם עצמו הנו בזיהוי האיכות המרכזית, הציר המרכזי ששם האדם ממוקם.
(זיהוי של התחנה ששם ממקום האדם) אם האדם יודע לזהות את התחנה ששם הוא ממקום, הוא ידע את המשך צעדי האבולוציה שלו, לאן פניו מועדות, ואילו איכויות עליו לרכוש לשם תהליך נכון ללא מכשולים ומהמורות מיותרות (גופניים או נפשיים)
נדגיש שוב: התחנה ששם ממוקם האדם אינה תלוי בגיל כרונולוגי. יש אדם זקן הממוקם בתחנה “צעירה”, ויש אדם צעיר שנולד עם נטייה רגשית בתחנה של “זקן”.
כמו כן, אם אדם מבוגר מגלה כי הוא מבוסס בתחנה מוקדמת של גיל צעיר, אין בדבר משום עלבון כלל. יש אנשים רבים שאיכות תחנה של גיל צעיר מהווה מקפצה לעומק עצום דווקא כאשר הם מתבגרים, ודבר זה מתרחש לאור תהליך ההשבחה של תחנות מתקדמות בגיל שהעמיקו את התחנה של גיל מוקדם.
כגון: אדם המבוסס בתחנה של גיל חמש – “בן חמש למקרא” שזהו שלב של כוח הדמיון, שם קיימת אפשרות ליצירתיות בדרגה גבוהה מאוד בגיל בוגר לאור ביסוס בדמיון עם העשרה של איכויות נוספות מתחנות בוגרות יותר.
לכן זיהוי התחנה בה ממוקם האדם, מהווה דבר המאפשר את המשך ההעמקה של האיכות הקיימת, ובכך להתקדם לתחנה הבאה ואולי לחסוך לאדם תוך כדי כך, חולי גופני או נפשי שהיו בדרכו של האדם לשם שיקוף או תהליך מעורר, עקב עצירה או סטגנציה התפתחותית.
הנה אינדיקציות הבאות לחדד את זיהוי התחנה שבה ממוקם האדם:
א- בן חמש למקרא: שלב התפתחות של הכוח המדמה – הדמיון.
צד חיובי: אדם יצירתי, בעל חלומות, אמפתי, מרגיש על עצמו ועל גופו את מצבו של חברו. אדם עם סחף רגשי, עם כוח רגשי חזק לאור תגובה והתפעמות רגשית המגיב לכוח הדמיון.
צד נגטיבי: חולמני, לא בשל, לא מציאותי, אינו מבין את הסובב ואינו יודע לקחת חלק במתרחש. מנותק מן המציאות.
מקצועות אופייניים: אנשי במה, כתיבה וספרות, אנשים המתחברים בקלות לילדים ואוהבים תקשורת עם ילדים, גננות ומורים טובים לגיל צעיר – יש להם יכולת להתחבר לילד ממקומו של הילד, והם מהנים מזה.
זיקה גופנית: מחלות מחזוריות כגון אלרגיות עונתיות. דלקות חוזרות בדרך כלל בדרכי הנשימה, אסטמה עונתית.
ב- בן עשר למשנה: סדר והיגיון.
צד חיובי: אנשים הזקוקים לסדר. באמצעות הסדר, הם זוכים בביטחון, באדמה, בידיעה מוצקה של שייכות והיגיון במציאות הנראית בתחילה כמו אוקיינוס ענק ואין סופי שלא ניתן להכיל מרוב גודלו, והוא יוצר באדם תחושה של כאוס, כמו שהכאוס בולע אותו והוא מאבד את עצמו בתוך הכאוס.
הצורך ביצירת היגיון וסדר בונים באדם ביטחון, יציבות, יכולת לעשות ולקחת חלק מעשי במה שקורה סביבו.
אנשים יסודיים, עקב הצורך לסדר.
אנשים נקיים, אוהבים “פרוטוקולים”, הרגלים והנחיות לסדר יומי הידוע מראש.
צד נגטיבי: נטייה לאובססיביות, לכפייתיות התנהגותית (דבר הנובע מחוסר ביטחון עמוק, וצורך ליצירה של תשתית רגשית עם ביטחון) חרדות הנובעות סביב נושא הביטחון בממדים שונים – ביטחון כלכלי, חברתי, ביחסים עם בן אן בת זוג, בנושאים חומריים היוצרים ביטחון כמו בית ורכוש.
מקצועות אופייניים: עבודת משרד, רואי חשבון, אנשי מנהל. אנשי המערכת העומדים לצידו של מישהו חזק, היודעים ללכת אחר מישהו ולנהל טוב לפי הוראות מוגדרות היטב.
זיקה גופנית: בעיות המערכת העיכול – בעיקר בקיבה. צרבות, אוכל שנותר זמן רב בקיבה, דלקות קיבה, גידולים בקיבה. נפיחות וגזים, קשיי עיכול וספיגה, עצירות או שלשול לחילופין.