מן הזווית של הרפואה הקונבנציונאלית, לא ידוע לחלוטין הסיבות לכאבי הגדילה. הופעת כאבים אלו שכיחים בגיל ילדות 3-5, או בגיל בגרות מגיל 10 ועד ל16 בממוצע.
לרוב התלונה האופיינית של כאבי הגדילה זוהי הופעה של מוקדי כאב בפרקים ובעצמות, שבאים והולכים לסירוגין, לעתים הכאב מתקבע במקום אחד, בפרק או בעצם אחת לאורך זמן רב. יש מקרים שכאב זה גורם לחולשה מקומית ולקושי ומגבלה תנועתית של האזור הכואב.
למרות חוסר הוודאות הקונבנציונלית, ניתן להעריך כי השינויים הורמונליים, ושינויים ברקמת העצם, המפרק וכן גידים ורצועות, העשויים להתפתח בקצב מואץ בשלבי התפתחות הילד והנער, ולגרום לזמן מה ליציאה מאיזון מערכתי של מבנה שלד שריר, עד לנקודה שהמערכת “לומדת” את המצב החדש ומסתגלת עליו.
מן הזווית של יחסי גוף ונפש, יש משמעות רבה למיקום שם מופיע כאב הגדילה.
הופעתו של כאב זה משקף על התפתחות הילד או הנער בזווית רגשית הקשורה בדרך כלל להתמודדויות חברתיות, או להתמודדויות בתוך המבנה המשפחתי.
לרוב כאבים אלו משקפים על קושי בהתמודדות, ועל רגישויות “חדשות” שנפתחות במארג הנפשי של הילד\ה והנער\ה.
הכאב משקף על מקומות ופוטנציאל חדש שנתפח וזקוק עדיין להבשלה וללמידה של הנער\ה, כדי להכיר תכונת נפש חדשה שבקעה לפתע.
הדבר מקביל לחלוטין לתופעת הכאב במישור הפיזיולוגי, שבשני המקרים נתפתח פוטנציאל בתהליכי הגדילה הזקוק למצוא את מקומו ולהכיר את עצמו באופן חדש ושונה ממה שהיה עד כה.
תהליך זה הכרחי וחיובי, וככל שהנער\ה או ההורה מבין יותר את הדינאמיקה של מה שנפתח בנפש הנער\ה, כך יותר קל ללוות להקל על תהליך השינוי.
בדרך כלל השינוי הנפשי הקשור לכאב גדילה משקף על איכות חדשה או פוטנציאל חדש שכעת הפך לנוכח ומודע בקרב הנער\ה. הדבר עשוי להוביל לתקופה של רגישות יתר, הסתגרות, נטייה להיעלב בקלות, מצבי רוח משתנים, כעסים ללא סיבה קונקרטית. כל אלה הם סימנים לקושי של הנער\ה, לפגוש את העולם כאשר הם עצמם בתהליך שינוי ואדפטציה ביחס לעצמם ובעיקר ביחס למיקום החברתי, התופס מוקם נכבד בנפשו של נער מתבגר.
למיקום הכאב יש משמעות רבה, המשקף על אזור ההתמודדות של הנער\ה. וכן מיקומו של הכאב משקף על התוכן הרגשי הנפתח כדינאמיקה חדשה.
הנה כמה דוגמאות מאפיינות:
1- כאבים בפרקי הידיים:
בדרך כלל הנער\ה, יהיו (לאור הופעת הכאב) אטיים יותר, מכונסים יותר, רגישים יותר לסוגים מסוימים של בני אדם. הם יחושו אי נוחות ביחס להתנהגויות בוטות, גסות או לא הולמות של בני אדם ואפילו עשויים להיעלב מעצם השהייה במקום שם הם היו עדים להתנהגות זו.
פרקי הידיים משמעותם: עיסוק עם החיים בפועל, עם מה שקורה סביב. עיסוק ומעורבות עם תוכן חברתי או לימודי קונקרטי. עיסוק שמחייב את האדם “להכניס” ידיים למקומות שלא נעים לו לגעת בהם.
2- כאבים בזרוע humerus, העצם המחברת את הכתף למרפק:
כאב באזור זה משקף על קושי בתקשורת אינטימית, יש לנער\ה צורך חזק ביותר לתקשורת רגשית עמוקה, אך הוא אינו יודע ליזום או להיפתח לאפשרות זו.
נולד בנער\ה, צורך חדש שטבעו – רגש אינטימי, לא מיני, לא זוגי, אלא רגש חדש עמוק מאוד בלב, הזקוק לתקשורת, רגש קיומי, פיוטי, רגש עם תוגה עם תבלין של געגוע לדבר מה לא מוגדר.
עצם הזרוע humerus, הנה המשכיות של בית החזה שם קיים ומתגורר לב האדם במובן הרגשי, רוחני, במובן עמוק. בגיל הנעורים מקום זה נפתח, אז יש צורך לשיתוף ודיבור מסוג חדש, שונה ואחר שהנער\ה עדיין לא מורגל בו.
3- כאבים בבית החזה בעצם החזה sternum:
כאבי גדילה באזור זה נדירים יחסית.
הופעתם משקפת על אתגר הקשור לאופן בו הנער\ה נתפס בעיני עצמו במעגל החברתי שבו הוא חי, כיצד הוא מבין ומקבל את התדמית שהוא חושב שיש לו.
וכן זהו כאב המשקף על איכות רגשית רבת עוצמה הנפתחת, כוחות רגשיים חדשים, וחווית “אני” חדשה שהנער\ה עדיין בספק ובחשש לגבי האופן שבו הוא חווה את עצמו.
העצם בית החזה sternum, משקפת על האופן בו האדם מציג עצמו כלפי העולם, על היחס שיש לו לתדמית ולכריזה של האיכות הפנימית שלו ביחס לקשר של איכות זו עם העולם.
4- כאבי גב תחתון:
כאבי גדילה בחוליות המותניות משקף על קושי וחוסר ביטחון של הנער\ה, ביחס חברתי, ביחס למעמד והופעה חברתית. חוסר ביטחון הקשור לאי הבנה ולחשש קומוניקטיבי (שהוא לא יובן נכון ויצחקו עליו) חוסר הביטחון המשתקף דרך אזור זה, מתבטא בצורות רבות ובמקומות רבים, גם בתוך ביתו של הנער\ה, ביחסים עם בני הבית.
גב תחתון – חוליות מותניות משקפות על הביטחון הבסיסי שיש לאדם ביחס להתמודדויות השונות עם העולם החיצוני, דבר המתבטא דרך יציבה ואופן העמידה של הנער\ה.
5- כאבים בעצם הירך femuris:
כאבי גדילה במקום זה מלמדים על תחושת חולשה עם חוויה של חוסר אונים מול התמודדות ואתגר לימודי או חברתי. הקושי הינו בתחושה של הנער\ה כי “אין לי את הכוחות והאנרגיות הנדרשות לאתגר העומד בפני, אני חלש, ולא בטוח בכוחות שלי ויכולות שלי להתמודדות מסוג זה”.
עצם הירך femur, משקפת על משאבי הכוח ומחסני האנרגיה המרכזיים שיש לאדם, הם יוצאים מן האגן שזהו המקום עם החיוניות החזקה במערכת, ודרך עצם הירך אותה החיוניות מתרגמת לכוחות גוף וליכולות הליכה של האדם בדרך, בכול דרך, דרך לימודית, דרך ספורטיבית וכו’.
6- כאבים בברכיים:
כאבי גדילה בברכיים מלמד על קושי ביוזמה, לרוב יוזמה חברתית. קושי בקבלת החלטות, קושי בהליכה קדימה למימוש קו שהנער\ה החליט ללכת לכיוון מסוים. כאב זה משקף על קונפליקט ביחס להליכה בקו מסוים, חוסר ביטחון ביכולת הפנימית שלו לעמוד מאחורי הקו שבחר ללכת עליו. קושי מול הצורך ליזום ולהישאר נוכח בדבר שיזם.
פרק הברכיים משקף על יוזמה, הליכה בדרך לאור בחירה והחלטה שנעשתה, רצון ללכת בדרך אינדיווידואלית אישית ורצון לצור “חותם” אישי בדרך שבא האדם הולך.
7- כאבי עצם השוק tibia, כאב שכיח יחסית:
כאב באזור זה קשור לחוויית העמידות של הנער\ה. כיצד הנער\ה מסוגל לעמוד מול קושי כלשהו, חברתי, לימודי, משפחתי ובעיקר אישי. תוכן פנימי חדש עולה, צורך ליחסים אינטימיים, מיקום חברתי, כוחות נפש חדשים ועוד… הגורמים לתחושת אי בטחון ביכולת העמידות של הנער\ה ביחס לקומוניקציה של נושאים אלו לעולם. יש בתוכו שאלה לגבי יכולתו לעמוד יציב (כמו שהוא היה רוצה) מול הורים, סמכות חינוכית שמציבים מולו קונפרונטציה שאינה מאפשרת לו את הדבר החדש שהוא חש בתוכו, דבר המערער ומאתגר את חווית העמידות שיש בתוכו לגבי עצמו ולגבי התכנים הפנימיים שלו.
עצם השוק tibia, משקפת על האופן בו האדם “עומד” על שלו ונשאר יציב בעמידה זו. דרך עצם זו משתקף הצורך של האדם להשריש את נושא העמידה בחיים הפיזיים המעשיים. צורך להשרשה של האיכות הפנימית.