סדרת הסבונניים – sapindales – סדרה בעלת כמה משפחות.
“אין שכל, אין דאגות” (סוקרטס -470-399 לפנ”הס)
1- סדרת הסבונניים עומדת בלב ליבו של הטור החמישי מאחר ותמצית הטור ומרכז האיכויות שיש בטור באות לידי ביטוי באופן המלא ביותר בקבוצה זו. מן הצד הפתולוגי הקבוצה מראה נוקשות וחד ממדיות תפיסתית: האדם נהפך לדוגמטי, התודעה מתקשה וכך גם הגוף כולו, כפי שנראה בסימפטומים שמשקפים נוקשות. האדם נהפך לחד ממדי ולכן צר מוחין – ולכן אינו רואה אפשרויות קיומיות נוספות מעבר למקום בו הוא נתון, מצב שמוביל לגישות לוחמניות עקב העוצמה [הזכרית] שיש בקבוצה זו. עוצמה של כוחות רבים מבחינה פיזית ונפשית. מנגד, מפתח האדם בשלב זה בכל העוצמה את הכלי המרכזי להבנת המציאות: כלי ה – mind – דרך מחשבה ופיתוח האינטלקט. לפיתוח אינטלקטואלי זה יש מחיר כבד ומר, והוא איבוד הקשר עם הרגשות. הרגש הפך למודחק, ללא רלוונטי באדם, דבר המוביל לאיבוד יכולת חוויה מאוזנת. הצדדים הנשיים, החווים, המרגישים, היודעים מתוך נטיות פואטיות, מודחקות ונהפכות למגונות, על פני הצורך לפתח “שכל” שיודע ומבין ורואה בבהירות את המציאות. הצד הזכרי של ניתוח, מודעות, שאיפות, תנועה קדימה, מיליטנטיות ועוד… נהפכים למרכז ההוויה באדם. האדם מעריך שכל ומגנה רגש. מעריך ידיעה ומגנה אינטואיציה. מעריך לוגיקה ומגנה שירה.
2- תהליך ההתפתחות בקבוצה זו משקף את הנזקים האפשריים הנובעים מהתפתחות חד ממדית בנפש האדם. חד הממדיות נוטה בקבוצה זו ל”שכל”, לאינטלקט, ולכן לדיכוי והדחקה של מישורים נפשיים אחרים. היעלמות או הדחקה של מישורי נפש אחרים היא היא הסיבה להתפתחות של נטיות אובססיביות שנראה בסדרה זו. נטיות אובססיביות מתחילות מדיכוי והדחקה של רובדי נפש עיקריים למכלול הקיום, ולהדחקתם יש מחיר – המופיע בקומפנסציה פתולוגית של נטיות אובססיביות שונות. ביטוי קליני בולט של נזקים הנובעים מאי פרופורציה של מקומו של השכל במכלול הנפש הינה הנטייה לפיקסציה מחשבתית, הממשיכה לאמונה תפלה, הממשיכה להתנהגויות מחזוריות – OCD – ולאחר מכן, לתפיסות קיצוניות של המציאות. יש להדגיש: השכל במקומו הפתולוגי מוביל את האדם לחשיכה ולבורות, ואילו במקומו הבריא השכל נהפך לכלי המוביל את האדם לנאורות, טהרה וניקיון.
3- בקבוצה זו יש דגש התפתחותי על הערך והחשיבות של הכלי המרכזי מכלל כוחות הנפש המכונה “שכל” או mind – עיקר האבולוציה המתרחשת בקבוצה זו, מהווה את קרש הקפיצה לעלייה חדה של ה”שכל”. השכל הינו הכלי החשוב ביותר למען תהליכי ההבנה ועיבוד הידע – ותרגומו הנכון: השכל יודע להבין ולתרגם ידע הבא מן החושים, ולהפוך ידע זה לדבר מה בעל ממשות. לנקודה זו חשיבות אבולוציונית עצומה, שכן המשך ההבנה של האדם את עצמו ואת משמעות היותו במקומו, וכן את עולמו וסביבתו – תלוי בדרגת הבנת המציאות שלו. והבנה הזו תלויה ביכולת של ה”שכל” להבין ולעבד נכונה את ה”חומרים” שהוא ניתקל בהם. כך שהמשך קפיצות האבולוציה, תלויות ביכולת של ה”שכל” להפוך למימד פעיל באדם, וזאת מתוך הנחה שחלק זה באדם ממוקם נכון, ללא דומיננטיות יתר, וללא הדחקה של חלקים אחרים בנפש האדם שיש להם מקצב תנועתי אחר.
4- מכאן – שדרך קבוצה זו ניתן להבין וללמוד את תפקודי השכל, ועל מקומו המאוזן או לחילופין – על אופן ביטויו כשאינו במקומו ומייצר פתולוגיה עקב דומיננטיות יתר. כמו כן – דרך הביטוי הפתולוגי, הקבוצה מלמדת על תהליך בריא ונכון של התפתחות השכל, על האופן פעולתו כאשר הוא במקומו, על המשמעות שיש לכלל החלקים במערכת כאשר הכלי המכונה “שכל” מגיע להבשלה נכונה וזמינה בתוצאות פעולותיה וכן על המשך תהליך האבולוציה הממתין לאדם.
א – משפחת ה – Anacardicea מטריה מדיקה ע”פ ארבעת הרמות
1- Anacardium – אנרגיה – תחושה של – חסום, נעול, מכווץ ונעלם – ולפתע התחושה נעלמת. גופני – אזורים ללא תחושה – האזור מרגיש “מת”. תופעות עור בעלות אופי עצבי כ neurodermatitis, מערכת העיכול “עומדת” – עצירה של תנועת מעיים. הכול מוטב מאכילה (האכילה משיבה תנועה) רגשי – רגש טבעי נעלם, אין רגשות ואין תחושות טבעיות – דבר הגורם לתחושת מצוקה עמוקה, האדם חש עצמו “דפוק” משהו בסיסי לא בסדר איתו ולכן הוא חש חוסר ביטחון עמוק, ומצד שני עקב חיסרון רגש ותחושה, האדם נדחף לפעול פעולות אכזריות, סדיסטיות, מחוסרות לב ורגש, על מנת להרגיש דבר מה עקב ההכאבה לאחר. פיצול עמוק – קונפליקט עמוק הנובע מחיסרון רגשות ותחושה. מנטאלי – היעלמות הצד “הזוכר” של התודעה, הזיכרון כמו ונמחק. פתולוגיה של מחלות נפש ביוכימיות כגון – סכיזופרניה, אישיות קוטבית עוד. קושי עצום בקבלת החלטות (DD: Baryta carb), מצב תודעתי של פיצול ולכן של אי ידיעה ואיבוד עצמי.
2- comocladia dentata אנרגיה – החמרת לילה, תחושה של מלאות ושל בצקתיות. גופני – פתולוגיה של גלגל העין, העין כמו מתקשה/ לא ניתן לזהות אובייקטים בראייה- ולזהות מרחק וקרבה (DD: Onosmodium) תחושת גודש ובצקת בגלגל העין ושיתוק של עצב הראייה (DD: Physostigma) בעיות עור – העור מגורה וצורב, פריחות העור נראות על הגוף כמו פסים ארוכים, אדומים, בצקתיים. צד ימין ושמאל כמו ולא מחוברים בתחושתו. רגשי – אמונות תפלות סביב “עין הרע” כישוף, קללות, מישהו עשה עליו קללה ולכן הוא סובל ומקולל. חי בתחושות של “black magic” – לכן רגשית הוא חש רוע, קושי שמוביל למשהו טראגי. מתוך תחושה זו, נהפך ל – abusive. (תרופה להסרת קללה) מנטאלי – תפיסת עולם של אדם שקולל, שיש עליו spelling- מאגיה שחורה.
3- Mangifera indica– אנרגיה – נע בין צורך גדול לתנועה תזזיתית ואז לעייפות לאות ואי חשק לכלום גופני – גירויי בעור בכפות ידיים בעיקר, או בנקודות קטנות שמשנות מקום (Kali bi) דימומים – דם בהיר ניגר (DD: Erigeron) מכל מקום בגוף – נטייה לאף ודימום ווגינאלי .
רגשי – חרוץ, צריך להיות בפעולה, נוטה לרומנטיקה ורגשות אירוטיים. מתאכזב מהר ובקלות, נוטה לריב ולהסתכסך. יצריות חזקה. מנטאלי – תפיסת עולם של אחד המחפש מאבקים ומלחמות, אדם אסרטיבי וחזק, לא פשרן אך רומנטי. מתפרץ ומתלהם מהר ובעוצמה. מאידך – נופל לאפטיות ואי חשק כללי כאשר דברים אינם מתרחשים בהתאם לתפישת עולמו.
4- Rhus glabara – אנרגיה – תחושת כובד ונוקשות. עייפות תמידית. גופני – נטייה לדימומים מן האף, תחושת רעב – פתאומית, כאב בטבור שמקרין לגב תחתון, חולשת גפיים ותחושת כבדות בהם. שינה לא שקטה, מופרעת מחלומות ערים. רגשי – קהות חושית, מעדיף ניתוק חברתי, קושי בפעולת החושים, חש קהות חושית – דבר שגורם לרצון להתנתקות מן העולם. מנטאלי – מפתח תפיסת עולם צדקנית, אידאית, מוחלטת, עם עקרונות נוקשים הדורשים מאמץ ויגיעה בכדי לבססם או לשמור עליהם. עקרונות גבוהים שנראים לא אנושיים בדרגת הדרישה העצמית.
5- Rhus radicans – אנרגיה – תזזיתיות שמובילה לתחושת שברון. גופני – כאבי צוואר ופרקים מוטבים בחום ותנועה, העור נוטה לאבד את האלסטיות והגמישות, סקלרודרמה. צורך לתנועה אך מתעייף מהר. התנועה מיטיבה – אך גורמת להחמרה עקב החולשה והעייפות. דומv ל Rhus tox – אך יותר עדין, רגיש ופגיע ברובד הגופני והרגשי. רגשי – בקורתי כלפי עצמו וחש ביקורת מן העולם – מגיב קשה לביקורת ונוטה להאשמה עצמית עם הענשה עצמית. צורך להיות עסוק במשהו כל הזמן, אין לגיטימציה למנוחה. תזזיתי רגשית ומגיב במהירות. מנטאלי – מפתח תפיסת עולם של מחויבות ודבקות, נוקשות כלפי עצמו ועקרונות קשים עם נטייה לשפיטה מהירה – הוא השוטר והוא השופט והוא נותן גזר דין והמוציא לפועל…
6- Rhus toxicodendron – אנרגיה – החמרה באנרגיה בערב כלפי הלילה, כאשר מסתיים היום. גופני – שלד שריר ועור. תנועה משפרת, אי תנועה מחמירה, אי שקט גופני וצורך לתנועה גופנית תמידית, לעיתים התנועה אינה רצונית כמו בפרקינסון. נוקשות באזור החולה, נטייה לנוקשות כללית, רגישות גבוהה מאוד לשינויים ברומטריים (Rhodendron, Dulcamara, Merc sol. Nat carb) האזור הפגוע מרגיש אי שקט גדול וצורך לתנועה, עם נטייה לנפיחות בצקתית.
רגשי – מהיר ותזזיתי, חוסר שקט פנימי כל הזמן. בהתחלה נראה ידידותי ומזמין לקשר, רק בשלב עמוק יותר של פתולוגיה מפתח תפיסות מקובעות של אמונות תפלות, נוקשות מחשבתית עם חרדות מהרעלה. נטיות ל דפוסים קומפולסיביים. מנטאלי – מפתח תפיסות חיים המבוססות על אמונות תפלות –לדוגמה: “אם אצא מן הבית ברגל שמאל, עומד להיות לי יום קטסטרופה” – או – “פעמיים נשברה לי כוס היום, אני עומד לאבד את כל כספי” ועוד על זה הציר.
7- Rhus venenta – אנרגיה – אי שקט הגורם לדכדוך ולעגמומיות. גופני – בעיות עור קשות – העור מוטב במגע עם מים חמים עד רותחים. צריך תנועה עדינה. כל דבר שמשפר את מצבו – מביא לאחר מכן גם להחמרה של התופעה שקודם השתפרה.
רגשי – עגמומיות ואי שקט, רצון לעשות ולזוז, נוטה להחזיק את מצבו בפנים ולא לשתף, נוטה להסתגרות ולהדחקה. מנטאלי – הסימפטום של “כל מה שמיטיב מביא אחר מכן להחמרה” נהפך לגישה לחיים ומביא לידי דיכאון ואי רצון לחיות, עקב הדיכוטומיה הלא פתירה הזו.