טור חמישי, שורה ראשונה – וורדניים
“באמת חסרון רוח הקודש בישראל, הוא לא חסרון השלמות, כי אם מום ומחלה, ובארץ ישראל היא מחלה מכאבת, שהיא מוכחת להירפא – כי אני יהוה רפאך” (הרב קוק – אורות ישראל ט’-ז’)
ישראל גלו מארצם ב137 לספירה לאחר מרד בר כוכבא, מרד שכמעט וכילה את התרבות הישראלית, התוצאה של הגלות היא מום ומחלה, היעדר רוח הקודש ולמדנות במקומה. ב240 לספירה מתחיל האלף החמישי המקביל לטור החמישי בטבלה, נקודה בא חל פיצול בין דת להמונים, דת הלכתית. לבין דת ליחידים, דת אוהבי האל ודבקים בו. מהלך שרואים בתרבויות נוספות שנולדו באלף החמישי – טור חמישי. כגון הנצרות והאיסלם, המאופיינות בקוטביות בין האהבת אל אלטרואיסטית לבין מלחמות קודש ורצח עמים שאינם ניראים או מסכימים להם.
הטור החמישי מתחיל את המסע הפרטי של האדם, בדרך לגיבוש של מבנה עצמאי, מיחד ושונה מן האחר. עד כה בתהליך של התפתחות הטורים, התפתחותו של האדם הייתה כרוכה ביחסים והשתייכות לשבט, לאום או תא משפחתי. למן הנקודה הנוכחית של תחילת הטור החמישי, האדם יוצא למסע פרטי שמטרתו – גיבוש האיכויות הפנימיות של מבנה אישיותו, דרכן הוא יזוהה כנושא ונפרד, יחיד ומיוחד. על מנת לגבש את אותה ייחודיות מבוקשת, עליו לפתח תכונות וכשרים פנימיים אשר יש לו אותן רק בפוטנציאל אך לא בפועל, ולכן עליו לצאת למסע ולדרך כדי להוציא מן הכוח אל הפועל את עצמו ואת כישוריו. לכן טור חמישי מתאפיין באינדיווידואליזם, בדידות, אנרגיה זכרית, ניתוק, מאבק וקושי. הרבדים באדם שהופכים דומיננטיים יותר הינם הכלים המנטאליים. הראש mind – נהפך לכלי המרכזי שדרכו האדם בעצמו לעולמו. לכן כוחו של האינטלקט הינו הכוח החזק והדומיננטי ביותר באדם בטור זה, ומכאן התפתחות תרבותית הרואה ב”מחשבה” וב”שכל” ערך עליון. וכן תרבויות הרואות את הלמדנות ואת רכישת הידע, כערך מרכזי. בטור החמישי נוצר פיצול בנפש האדם עקב דומיננטיות יתר של ה”שכל” ומכאן דיכוי של רבדים רגשיים היורדים אל המרתף של תת ההכרה. פיצול זה קורה כבר בתחילת הטור בוורדניים.
גם כאן אנו רואים כיצד אדם ותרבות הינם תוצר של אטמוספרה אקלימית של “אנרגיה” המיוצרת על ידי הפלנטה ועולם הצומח, והאדם מגיב לכך דרך התפתחות של איכויות הקיימות בתוך עולם הצומח שקדם לאדם מבחינה כרונולוגית.
הטור החמישי אם כן קורא לאדם ללכת ולצאת למסע של עבודה פנימית. מן הזווית ההומיאופתית השורה הראשונה מצביעה על הפתולוגיה של שלב זה. השורה הראשונה, שורת טרום לידה, טרם האדם נכנס לתוך ההליכה ממש בדרך. לכן השורה הראשונה של טור חמישי משקפת את הקושי של ההליכה. עיקר הפתולוגיה של שורה ראשונה בטור חמישי הינה מצב של חסר ומום. האדם בא לעולם ומתחיל את צעדיו הראשונים עם פגם מולד, מום וחסר באיברים ההכרחיים לאבולוציה שלו. לכן רוב התרופות בקבוצה זו מראות על פגם ומום באורגניזם ולכן גם מטפלות בו.
למשל – מום בלב – crategus. מום בעצבים ובמח –amygdala . מום בכליות וכלי השתן – hydrangea. מום בגולגולת – prunus spinosa מום בכלי הנשימה העליונים –penthorum מום בריאה ובלב – lauroserasus
כך שאדם שמחויב לצאת להליכה התפתחותית בטור החמישי, יוצא לדרך עם חווית מום, פגם ואי יכולת. (לא ניתן לדרוש מאדם ללא רגליים שיצא לריצת מרתון) חווית המום יכולה להיות עקב קשיים שהיו בלידה ואין לקושי זה עדות קלינית אמיתית, אך רושם זה נכרת עמוק באורגניזם והאדם חש עצמו כחסר וכבעל מום. חוויה שבונה בו מבנה זהות ואז תיבנה בו התרופה ההומיאופתית בצורתה הרחבה יותר על כל הסימפטומים המאפיינים של תרופה מקבוצה זו. (הטור החמישי הוא כמו מגנט המושך את האדם לאבולוציה בעל כורחו, האדם חש מחויבות אינטואיטיבית עמוקה – קול קורא לו מבפנים, לצאת למסע ולהתחיל ללכת, ההליכה אינה ברת סירוב, והאדם נמשך ללא יכולת לסרב למהלך זה)
הינה סיכום של כמה מן התרופות של הוורדניים בקיצור נמרץ, על פי הסיסטמה של ארבעת הרמות –
- crategus– אנרגיה – עייפות כללית, לאות המובילה לאי רצון לעסוק עם העולם, רצון לפרוש מן העולם – ושהעולם יניח לי בשקט. הטבה ממנוחה – החמרה ממאמץ זיקה פיסית – לב, הלב ושריר הלב נהפך קשה, אוטם שריר הלב, הלב כאיבר מרגיש חלש. רגשות – פגיעה עמוקה מאוד ברגש העמוק של האדם – האדם נושא תחושת צער ואכזבה ללא יכולת לבטא במילים, מקומות בנפש האדם שמעולם לא קבלו מענה או תהודה, ולכן כאב עמוק על חסך ביחסים רגשיים . גישה לעולם – עלי להיות קשה, להגן על ליבי, אנשים מאכזבים, עולם קשה קר ופוגעני.
- lauroserasus– אנרגיה -קריסה מהירה של הכוח ולכן של המערכת כולה, הקריסה מהירה ופתאומית . גופני – כיחלון, קשיי נשימה, אי סדירות של דופק לב זיקה לריאות – לב(קרבו וג’ – אנט טרט) מוחמר בכל מאמץ ומוטב בשכיבה ומנוחה. קור ותחושת קיפאון. ציאנוזיס. רגשי – קריסה פתאומית של חלקים מן התודעה, חרדות ממשהו לא קונקרטי ולא ידוע, כעסנות עקב קושי לתקשר את עצמו. גישה – ילדותית ואימפולסיבית. מהירה וללא קשר רציף. גישה הישרדותי. חוסר מוכנות להתמודדות
- prunus spinosa– אנרגיה –חוסר שקט, תזזיתיות ותנועתיות תמידית גופני – ניאורולוגיות – פציאליס, מיגרנות, (מן הרקה או האוזן לעין – צד ימני- כאבי דקירה וכיווץ הבאים במחזוריות – האזור הכואב חש מכווץ , השפעה על העין ועל הראייה,) שתן מגורה עור – הרפסים, שינגלס – עור חשוף מגורה לח. רגשי – תגובתי מאוד ללא מחשבה וללא בקרה, אימפולסיבי ילדותי – כועס מדברים קטנים, ריכוז בקושי ובסיבת המצוקה, עוזר לחוש יותר טוב. . גישה – ווכחנית חסרת שקט, הם אינטנסיביים אך בעלי גישה נאיבית למה שהם רוצים נוטים לריב עם כולם אך מתרצים מהר.
- cotyledon– אנרגיה – דיכוי כללי של תחושה של קושי להתרומם – תחושת כובד וקושי להתניע. גופני – חזה, לב, כובד ותעוקת חזה, – סיאטיקה – גם תחושה כובד. הרגשת כבדות כללית רגשי – טשטוש וקושי להתרכז, קושי לאסוף את מה שרוצים לומר, אך מתרגש ושמח לצאת לעולם לתקשר ולהיות חלק מן העולם. קושי בבקיעות מקומו, הולך לאיבוד, דיכוי של רגשות (סטפ”) גישה לחיים – גישה כפולה של רוצה מאוד אך חש מבולבל ולא יודע לממש את עצמו ואת רצונותיו, הרצון לא ברור.
- hydrangea– אנרגיה– (להשוות לסבל סרולטה, אווה אורסי, סולידגו, ברבריס) דיכוי וקושי של המערכת ליצור אנרגיה, יש תחושה של אפשרות אורגנית לכוח אך ללא יכולת להגשים את זה- הכליות לא מפותחות (ר.סינית) גופני – כליות – שתן – פרוסטטה. אבנים, דלקות חוזרות, אף פעם אין ממש שיקום מחולי אקוטי באזור זה, (עקב אי ההתפתחות האורגנית) לכן כל מחלה משאירה צלקת. אי תקינות אורגנית של מערכת יורו גניטלית נטייה לבצקות וגודש של נוזלים מחולשת כליות. מחלת גרייבס רגשי – כעסנות פתאומית וללא סיבה פרופורציונאלית לסיבה לכעס. חוסר אונים מאחורי תגובות רגשיות. גישה – תחושה שיש רצון גדול ופוטנציאל גדול אך ללא אפשרות לממש אותו
- Penthorum sudies– אנרגיה – דכדוך כללי וקושי להרים את עצמו גופני – כלי נשימה עליונים נזלות שקופות – כרוניות, אלרגיות של אף צינון וגודש באף, תחושת פצע פתוח באזור הגדוש און המצונן –אף – גרון – סינוסים. האף לא מתרוקן ויש תחושה תמידית של צורך לנקז ליחה מן הסינוסים. רגשי – צורך לנוע אך ללא משאבים וללא בהירות לאן לנוע חש מבולבל וכן טרוד, כעוס, נרגן, מיואש, ומדוכדך. כוח מיני חזק, אך ללא ביטוי והולכה קונקרטית. גישה – תחושת מחויבות לדרך אך ללא יכולת תנועה, ולכן קושי וייאוש, דכדוך עם גודש רגשי גדול.
הסיפור של כל התרופות המכונות rosa – וורד, יש לראותם את קבוצה זו כ as if one remedy – מרכז התנועה של הוורדים נע סביב יחסים רומנטיים וקושי ל”התחבר” לבן או בת זוג, קושי לאהוב, למרות הצורך לאהוב, תחושת נוקשות וריחוק שנמצאים שם תמיד, ומפרידים את האדם מאובייקט האהבה, תפיסה אידיאלית מדיי, רומנטית מדיי של יחסים ולכן סגירות ונטייה להיפגע ביחסים, ולכן הלב מתקשה ומתרחק מן אובייקט האהבה. כך שהמטופל/ת יבואו תמיד עם נטיות וסיפורים אלו הסבים סביב קושי בחיבור לבן זוג – קושי לבטא ולחוש את האהבה, למרות שחיים ויש מחויבות הדדית זה לזו. קיים קושי להיכנס לדינאמיקה זוגית או רומנטית למרות הצורך העז, כאשר החשש הינו מפגיעה או לרוב מאי יכולת להיפתח, ושם מצויה הפתולוגיה. (אי יכולת להיפתח, למרות הרצון העז)
אצל כל תרופה יש זיקה אחרת ברובד הגופני וכך ניתן לזהות את התרופה הרלוונטית. אצל כולן יש מעורבות הורמונאלית – מחזור חודשי לא סדיר – תופעות קדם ווסתיות – דימומים ועוד, אך יש זיקה קונקרטית לאזור גופני מסוים. (הורמונים בוורדים –קשור לתשוקה המינית השזורה עם ערגה רומנטית)
- Rosa braceata– מחזור אינטיסיבי וחזק, הורמונים לא סדירים, גודש בשדיים, דלקות שתן עקב אי סדירות הורמונאלית. הורמונים.
- Rosa canina– פתולוגיות רחם – שרירן, דימומים, גיל מעבר גלי חום (פחות מ רוזה ברקטטה) יותר כרוני ביחס ל רוזה ברקטטה – ברוזה ברקטטה יותר אקוטי ויותר אינטנסיבי בהופעת הפתולוגיה.
- Rosa damascana– אוזניים -דלקות חוזרות, תחושת גודש באוזן הפנימית, נטייה לחולי אקוטי צינון והתקררות שהזיקה של החולי ממוקדת באוזניים
- Rosa galica– תחושת לחץ ותעוקה בלב – בחזה ממועקות רגשיות- אזור החזה מגיב חזק, צורך לאכילה מנחמת. גם רמדי הורמונאלית – תמיד זיקה ללב.