ליצירת קשר kobynn@yahoo.com
  • Facebook
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
קובי נחושתן – דרכי הבראה אלטרנטיביות
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
  • ראשי
  • המוצרים שלנו
    • קובי נחושתן
    • איפה רוכשים?
    • המוצרים שלנו
      • RELOADED
      • NICOTIME
      • CLARITY
      • PROCREATE
      • PEACE
      • Female be
      • Meta Balance
    • שאלות נפוצות
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות
  • מיאזמות – שכבות
  • טבלת הצמחים
  • סימבוליקה
  • כיצד ללמוד רמדי
  • ספרים
  • English
    • About Us
    • Reloaded
    • Clarity
    • Nicotime
    • Procreate
    • Peace
ראשי » איברי הנפש » איברי הנפש – “נשמה” – חלק ג’

איברי הנפש – “נשמה” – חלק ג’

koby אוגוסט 5, 2015 11:45 am 2 תגובות

“נפש, זה הדם, שנאמר (דברים יב): כי הדם הוא הנפש. רוח, שהיא עולה ויורדת, שנאמר (קהלת ג): מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה. נשמה, זו האופה, דברייתא אמרין האופיתא טבא” (מדרש רבה י”ד- ט)

חלק בנפש המכונה – “נשמה” – לחלק זה יש משמעויות ושימושי לשון רבים, וככלל המושג “נשמה” השתרש במושג המאפיין את החלק “רוחני” האלוהי של האדם – ולעיתים אנשים מכנים את הקרובים אליהם במילה “נשמה”, במובן של “סלנג”, שימוש לשוני המעיד על הרב גוניות למושג זה.

נשמה – אומר המדרש – “אופה”, את מה הנשמה אופה? בהקשר במדרש כמו שהמדרש מביא אותו, נשמה מתכוון לחלק הקוגניטיבי, היודע והמבין. החלק שאחראי לידיעת העצמי וליכולת להגדיר את תחושת ה”אני”. הנשמה אופה, היא לוקחת את מרכיבי החוויה האנושית של ה”נפש” וה”רוח” כמו שהוסבר במאמרים קודמים, ומכינה מהם דבר חדש, תוצר חדש שמביא להבנה או ידיעה או תבונה וחוכמה. היכולת המרכזית של הנשמה הינה ביכולת לסנתז ולצרף את מרכיבי החוויה השונים דרך חושים או תחושות או מהלכי מחשבה, ולהפוך את המהלך כולו להבנה קוגניטיבית. לכן “נשמה” בהקשר הזה, הינה החלק היודע, הזוכר והמבין באדם. חלק זה הינו החלק המודע, ונקודה החשובה להתבוננות הינה במהלך המשתנה של חלק זה, הנשמה אינה סטטית ואינה תחת קיבעון כלשהו, להיפך, היא משתנה וצריכה להשתנות, היא מתפתחת ושואפת לעוד תהליכים אשר יובילו לטרנספורמציה אותה היא מבקשת. טיבעה של הנשמה הינה בצורך “לאפות”, כלומר ליצור דבר חדש. לחדש ולהביא יצירה חדשה לעולם. דרך יצירה חדשה זו האדם גדל ומשתנה, ושינוי זה הינו שיקוף לנשמה שאינה מקובעת וטיבעה הבסיסי הינו בצורך לשינוי וליצירה. כך שהחלק באדם המסוגל לשינוי וטרנספורמציה מכונה “נשמה”.

יש קשר מילולי אך גם תוכני בין “נשמה” ו”נשימה”, הנשימה – כוחה בהזרמת חיות הבאה מן האוויר וכך הנשמה – כוחה בחיות המחייה הגוף ויוצר תנועה מתמדת של זרם החיים המשתנה והבלתי פוסק. לתנועת זרם החיים יש כוח עצום ולא ניתן לעצור אותה. אופן הזרימה של האדם בתוך זרם החיים הינו הכלי המרכזי של הנשמה לגדילה ולהתפתחות האיכויות המתבקשות על ידה. הנשמה היא זו הבוחרת באם להיות פסיבי ולזרום עם זרם החיים הכללי והלא אישי, או באם ליזום לעצמה אופן זרימה אחר, אינדיווידואלי, מיוחד , אשר לאט לאט יאפשר לה הגדרת ייחודיות שונה עם טעם ואיכות אחרת מאיכותה של הזרימה הכללית.
איכויות של ה”נשמה” מתאפיינים בבהירות מחשבתית, אינטליגנציה חוקרת וסקרנית, צורך ורצון להכיר חדש, זיכרון, מודעות ליש ולקיים, יכולות קוגניטיביות של מחשבה רצופה, ריכוז ומיקוד. התוצר של איכויות אלו מובילות לתובנות שיוצרות לאחר מכן תפישות עולם, והן (התפישות) מתגבשות לאחר מכן למבנה אישיות, ולאופן בו האדם מכיר עצמו בייחודיות מסוימת.

ה”נשמה” הינה החלק האמצעי בין חמשת חלקי הנפש, ולכן היא החשובה ביותר, שכן מתוכה האדם יודע ומכיר את עצמו ואת סביבתו, והיא זו שמביאה את האדם למקומו ולהגשמת התכלית של התכנים הפוטנציאליים שיש בתוכו. להיות אדם במובן המלא של המילה ושל משמעותה, אינו דבר מולד ומובן מאליו. כדי להיות אדם, על האדם לגדול להתפתח לפתח תכונות ואיכויות שיאפיינו את אנושיותו. להיות אדם במובן האמתי, בא עם איכויות של לב פתוח ולומד, גישה אנושית ומרגישה, תבונה מבינה וסקרנית, תפישת יסוד של האחדות בבריאה, ש”אני כאן אך לא לבד וכולם סביב הם אנשים כמוני” ולכן יש לכולם זכות קיום זהה לשל האדם עצמו. “אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי” (אבות א’,י”ד) “תפישת האחר כתפישתי שלי את עצמי”. תכונות נפש וגישת יסוד זו שייכת לאיכות ה”נשמה”, והיא זו שקובעת את רמת ה”אדם” – עד כמה האדם אכן אדם, ולא כל ייצור אחר.

יש אנשים שנולדים כבר עם איכויות מסוג זה, ולעיתים ניתן לראות ילדים קטנים המתנהגים כך באופן טבעי ומולד. אכן זוהי איכות מולדת באדם ויש לטפח אותה ולמרות שהיא מולדת, יש באפשרותה להיחסם או להתקלקל בחינוך לא נכון או בגישות ברוטליות. דבר שעשוי להשמיד ממש את הפוטנציאל המיוחד של אותו הילד.

פתיחות, סקרנות, ואמפטיה הינן איכויות טבעיות של ילדים והם מעידות על “נשמה” אקטיבית פוטנציאלית שצריכה להמשיך ולהתפתח. מכן שהנשמה (כמו שהיא מופיעה בהקשר במדרש) הינה בעלת פוטנציאל ראשוני, השואף להוסיף לעצמו עוד וכך לגדול על ידי ההתנסויות של החיים, במגמה להוסיף לנשמה עוד מאיכותה הבסיסית, כלומר – חוכמה, תבונה, ידיעה, ועוד.

|להציג את כל הפוסטים של koby


« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. שילה הגב מרץ 26, 2016 בשעה 3:03 pm

    אהבתי . תודה קובי
    מוקירך שילה

    • kobynehushtan הגב מרץ 26, 2016 בשעה 4:18 pm

      שבוע טוב אושרי – תודה. 

השארת תגובה

ביטול

פופולארי

שיחה 6 בנושא נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 29, 2025

המשך השיח על נבואה בת זמננו

קובי נחושתן מרץ 2, 2025

עלי …

הנני מטפל מוסמך בהומאופתיה קלאסית (באקדמיה להומיאופתיה קלאסית של ג’ורג ויטולקאס), וברפואה סינית. במהלך שנות עבודתי למדתי והשתלמתי גם במקצועות טיפוליים משלימים – רפואה טיבטית, רפואה איורוודה-רפואה הודית. במהלך שנותי כמטפל, אף עבדתי ולימדתי בארצות שונות במסגרות של משלחות רופאים לאפריקה, וכן באנגליה ובניו יורק.
מטפל בקליניקה במודיעין.
נשוי לשונית, ואבא למילה ולזהר.

© כל הזכויות שמורות

קטגוריות
  • Uncategorized (1)
  • איברי הנפש (20)
  • דיקור סיני – ביאור ומשמעות (218)
  • הומאופתיה (109)
  • חוש הריח (5)
  • טבלת הצמחים (91)
  • יהדות ופילוסופיה (62)
  • ייסורי איוב (53)
  • כיצד ללמוד רמדי (12)
  • כללי (46)
  • לקיחת מקרה (6)
  • מזונותיו של אדם – סימבוליקה (9)
  • מטריה מדיקה – חוכמת התכונה (157)
  • מטריה מדיקה – ע"פ שיטת הקוד הסומטי (42)
  • מיאזמות (18)
  • מע' אנדוקרינית – סימבוליקה (30)
  • מעגל החיים, 12 הצעדים (14)
  • נפש הכליה (12)
  • סדנאות (26)
  • סיכום מפגשים – אורנה בן דור (6)
  • סיכומי הרצאות (4)
  • סימבוליקה גופנית נפשית (182)
  • ספרים (6)
  • עשרת הניסיונות של אברהם (13)
  • פוטנציות (4)
  • פנחס בן יאיר (11)
  • פרקי נבואה (19)
  • פרשת השבוע תשע"ז (56)
  • ראש, תוך, סוף: פרשיות תשע"ט (59)
  • רגשות (22)
  • רפואת המזרח (16)
  • שלבי ההתפתחות (19)
  • תחושות ומשמעותן (16)
יצירת קשר
מספר הטלפון שלי הוא – 052-3521134 ניתן להתקשר במשך כל שעות היום. במידה ואינני יכול לענות, אנא השאירו הודעה, הכוללת את: שמכם ומספר הטלפון אליו אוכל לחזור אליכם.    כמו כן ניתן לפנות אלי אף באמצעות כתובת המייל הבאה: kobynn@yahoo.com
בברכת רפואה שלמה, קובי
לעקוב אחרי האתר במייל
הכניסו את כתובת האימייל שלכם, כדי לעקוב אחרי האתר ולקבל עדכונים על פוסטים חדשים במייל.
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס